Setiap kali ada majlis kenduri kahwin, abah selalu diminta bernyanyi. Abah membalut mikrofon dengan sapu tangan. Abah memakai cermin mata hitam. Dan abah akan menyanyikan lagu 'SRI MERSING". Akhirnya, abah masyhor dengan gelaran 'Am Sri Mersing'.

Rabu, 23 Disember 2015

Pam Ubat Nyamuk


Itu adalah penyembur ubat nyamuk. Kenapa digelar ubat nyamuk,  bukan racun nyamuk... idak le pulak Yop tahu.

Di belakang adalah pam yang kita boleh tolak dan tarik ketika hendak menyembur. Tin bulat di depan adalah tangki untuk cecair racun nyamuk.

Ini adalah alternatif kedua selain penggunaan lingkaran ubat nyamuk.

Yop sempat melalui zaman penggunaan pam nyamuk ini. Semburannya memang memenuhi ruang yang di hadapannya.

Tak pernah terfikir akan kesan sampingan cecair semburan itu apabila terbau. Cuma yang tahu... nyamuk akan mati bila terkena.

Macam tu lah yang selalu diiklankan di tv.... errr... agaknya lah sebab rumah Yop mana ada tv masa tu.


Khamis, 17 Disember 2015

Meran Juara Futsal

Kampung Yop baru saja dapat gelanggang futsal atas pemintaan ramai anak muda. Permintaan itu agak lama. Mungkin sekarang baru dapat peruntukan.

Ahad lepas, Meran (anak lelaki bongsu Napi) menyertai pertandingan futsal anjuran kampung. Dia menjadi penjaga gawang.

Yang nak ketawa tu, dia boleh balik ke rumah sedangkan perlawanan sedang berlansung (giliran pasukannya berlawan mungkin belum tiba lagi). Bila tiba-tiba kawannya datang ke rumah memanggil sebab gilirannya dah sampai, kelam kabut dia turun dari rumah dan ke sana ke mari mencari sesuatu.

"Kamu cari apa?"

"Cari kasut..."

Mula Yop tak tahu pun yang dia nak cari itu kasut bola. Yop perasan ada sepasang kasut getah warna merah di depan pintu bilik mak. Tapi katanya itu bukan kasut dia.

"Eh, aku ada bawa kasut balik ke tadi?... Arghh... tak de la. Aku tinggal kan kat sana" ujarnya pada kawannya dan bergegas membonceng basikal. Yop dan adik ipar - Shah dan Ina tepuk dahi melihatkan kelam kabut si Meran.

Masa Yop memandu hendak balik ke Penang, ternampak pasukan Meran sedang bermain. Sempat melihat Meran menyelamatkan satu tendakan ke arah gol oleh pasukan lawan. Boleh tahan juga budak ni, fikir Yop.

Rupanya, itu pertandingan akhir dan pasukan Meran berjaya menjadi juara. Malah, Meran telah dinobatkan sebagai penjaga gawang terbaik.




Tahniah... Meran. Cantik hadiah beg sekolah tu. Tambah koleksi piala kat almari Tok Amri, ya...

Selasa, 15 Disember 2015

Kenduri Kesyukuran... 3

Gambo di sekitar kenduri kesyukuran Matun dan Kida pada 12hb Disember 2015 lalu. Meriah dan penuh kerjasama...

keluarga Darul

Kida dan anak Niza

kawan-kawan Alep
a part of our  teenagers

cucu opah

mak cik Bibi

adik-adik di 'dapur'

Adam dan Meran

 Aqif... anak syurga

Terima kasih kepada Sidek selaku sukarelawan jurufoto. Macam nilah nasib jurufoto. Gambo orang lain banyak, gambo sendiri tak mandang...

Ahad, 13 Disember 2015

Kenduri Kesyukuran... 2

video
Anak Kida - Wafa yang asyik dengan gajet

Matun dan Kida berpakat untuk berkongsi rasa syukur atas rezeki yang Allah kurniakan. Matun dapat keluarkan wang 50 tahun sementara Kida berjaya dalam peperiksaan kepolisiannya baru-baru ini.

Kebiasaan keluarga Yop sejak dari zaman abah masih hidup, selalu membuat kenduri tahlil. Kali ini tradisi itu di teruskan dengan membuat kenduri kesyukuran semalam.

Di kampung memang tak susah nak buat kenduri. Kawasan laman luas. Adik-adik perempuan Yop pula ramai. Anak-anak saudara dah besar-besar dan ringan tulang untuk diminta tolong buat kerja. Jadi... tak perlu katering. Masak secara gotong royong lebih meriah dan merapatkan silaturahim.

Di kampung juga tak susah jika nak jemput Pak Imam bacakan doa dan jiran untuk sama-sama meraikan. Nama mak dan abah memang dah cukup dikenali dan dihormati oleh orang kampung.

Inilah untungnya duduk di kampung. Laman rumah luas untuk didirikan 2 buah kemah. Napi ada cukup peralatan untuk memasak. Adik-adik dan ipar perempuan ada ramai untuk menjadi cef.

Ahad, 6 Disember 2015

Kenduri Kesyukuran... 1

foto hiasan: Mamat dapat hadiah dari Pak Harun - ketua kampung

Dah lama Yop tak balik jenguk Mak. Bila rancang nak balik, ada je halnya yang perlu diselesaikan.

Minggu ni kalau ikut perancangan, adik Yop - Matun dan Kida nak buat majlis kesyukuran atas kejayaan yang dicapai masing-masing (Kida berjaya dalam peperiksaan kepolisian dan Matun mendapat KWSP 50 tahun).

Mak dan abah dulu memang rajin buat kenduri arwah atau kesyukuran. Biasalah... orang kampung kan. Sikap bermasyarakat itu kuat ikatannya. 

Sudah tentulah Yop kena balik. Cumanya masih dok berfikir ni, macam mana nak uruskan Yong sebab balik nanti tentulah perlu lebih dari sehari supaya kehadiran Yop tidaklah dirasakan bagai melepas batuk di tangga sahaja oleh adik-adik Yop,

Kegigihan dan kesabaran kisah silam Mak selalunya menjadi pemangkin kekuatan dalam diri Yop. Semua nasihat Mak yang kalau dulu seolah-olah satu leteran yang malas dan jemu Yop nak dengar dulu kini menjadi pedoman pula dalam hidup Yop di rantau orang. Rupanya... leteran itu adalah kata-kata hikmat yang tinggi nilainya di hari ini Yop.

Yop akan buat yang terdaya dan terbaik untuk Mak. Yop percaya, adik-adik Yop kalau pun tidak semua, sebahagian mereka memahami kekangan Yop.

Apapun insyaAllah, 12hb ini Yop akan balik bersama anak dan cucu Yop...

Jumaat, 16 Oktober 2015

Pirate Coffee Yang Osem


Isnin lepas, Yop balik ziarah mak. Macam selalu, mak secara luarannya sihat sahaja. Cuma tampak lebih uzur dari sebelumnya. Cakapnya banyak yang berulang-ulang.

Sebelum balik, Yop ada diberitahu oleh Indrasuraya Buman tentang keenakan Pirate Coffee yang boleh dikatakan agak baru kewujudan di jalan masuk ke Kampung Kepayang. Ianya diusahakan oleh anak watan kampung.

Jadi, Yop pun kepingin mencuba. Harganya boleh tahan juga - RM4 segelas besar. Yop pilih White Coffee. Kemudian baru Yop perasan adanya Vanilla. Tak ngapalah. Ada rezeki, lain kali boleh cuba yang itu pula. 

Yop lihat cara cara resipi mereka. Bancuh dulu kopi. Kemudian bancuh pula susu di bekas yang lain. Campur sikit itu dan ini. Kemudian masukkan air batu yang diracik sederhana kasar ke dalam gelas besar. Tuang kopi tadi. Tutup. Kemudian masukkan susu melalui lubang di atas penutup gelas. Cermat kerjabuat mereka.

Baru Yop ingat, yang sebenarnya Yop pernah lihat dan minum yang sama di Seberang Jaya semasa belikan roti John untuk anak Yop sebelum ini. Arghh... Produk yang sama rupanya. Cuma rasanya mungkin berbeza, mungkin.

Yop cuba peratikan mereka yang berada di keliling gerai itu termasuk si pembancuh kopi. Lansung tak kenal siapa atau anak siapa. Terasa janggal dan terasing. Justeru itu, Yop diam sahaja. Tak mahu tanya atau banyak berbual.

Bila dah siap, Yop bawa kepada Yong untuk minum bersama. Wow... memang osem. Memang sedap. Yong pun mengakui dan angkat ibu jari.

Tapi tak boleh minum selalu, kata Yop.

Kenapa?

Kita ni dah tua. Manis meletin macam ni boleh buat kita masuk wad cepat!

Ahad, 12 Julai 2015

Bangun Sahur


Semalam, kawan Yop ada wassup gambar orang kampung kejutkan jiran-jiran untuk bangun sahur. Ianya bukanlah satu gambar dongeng tapi sebenarnya realiti masa Yop kecil dulu di kampung. Kami bukannya ada jam penggera untuk kejutkan bila waktu sahur tiba. Orang miskin katakan. Nak beli jam pun tak ada duit. Rumah Yop pulak terperosok jauh di hujung kampung. Jauh di balik kebun getah Wan Jaba dan kebun Pok Din. Taharim dari masjid pun kekadang aje boleh dengar. Jam cuma berpandukan pada bunyi keretapi lalu atau siren waktu kerja/makan pekerja kilang simen.

Jadi adalah anak muda yang rajin dan sanggup keliling kampung, kayuh basikal kejutkan jiran yang belum bangun. Nak tahu bangun atau belum bila lihatkan cahaya dalam rumah. Kalau terang dengan pelita atau gasolin, maknanya dah bangunlah tu. Kalau belum, anak-anak muda ini akan menjerit gerakkan isi rumah malah ada yang ketuk dinding rumah.

Itulah semangat kejiranan yang hangat di antara sesama ahli kampung. Ambil berat akan kebajikan jiran-jiran sebelah rumah.

Jiran rumah Yop masa tu cuma Wan Biah dan Pak Berahim saja. Malam-malam, memang sunyi kawasan rumah Yop masa tu...

Isnin, 25 Mei 2015

Kad Kemajuan

Semasa belek-belek almari lama di rumah mak kelmarin, Yop terjumpa sekumpulan dokumen lama kami sekeluarga dalam satu laci. Wah... memang teruja. Tak sangka, dokumen ini masih ada dan tidak dibuang oleh ntah sapa yang mengemas rumah mak.

Salah satunya ialah kad laporan prestasi pelajaran Yop semasa di SRSK ini. Memang nostalgik!

Perhatikan nombor talipon sekolah masa tu... 4 angka sahaja.


Yop masa tu adalah dalam pasukan rumah kuning.


Sebelah kiri adalah tandatangan Guru Besar masa tu - Cikgu Embun. Tiap-tiap tahun sama jer gaya tandatangannya, kan. Tak macam tandatangan abah yang di sebelah kanan tu...ha...ha...


Dulu memanglah semua ni tak lansung Yop hargai. Sebab itu, yop tak pernah ingat untuk menyimpannya dengan baik. Tapi rupanya, bila dah tua ini terasa semua dokumen malah apapun milik semasa di kampung dulu terasa amat bernilai.

Banyak lagi barangan lama semasa bebudak dulu seperti majallah Bujal, akhbar Utusan Pelajar, segala artikel yang Yop tulis sendiri tersiar di majallah dan akhbar, majallah sekolah, buku scrap, diari, autograf, kad raya, piring hitam yang Yop beli dengan duit poket sendiri malah banyak lagi, hilang entah ke mana.

Ini pun Yop berterima kasih pada mak, abah atau mungkin adik-adik Yop yang teringat mahu menyimpannya sebagai khazanah berharga keluarga kami.

Khazanah ini menggambarkan kepada Yop, sejarah sebenar hidup Yop masa itu...

Isnin, 11 Mei 2015

Tok Ki Leman


Rupanya, ada juga gambar kenangan Tok Ki Leman dalam simpanan gambar keluarga. Inilah untungnya bila ber'abah'kan seorang fotografer yang mungkin satu-satunya di kampung Yop, agaknya.

Tok Ki Leman adalah antara guru ugama yang disegani di kampung. Dialah yang mengajar kebanyakan anak-anak kampung baya Yop mengaji Quran. Masa tu, kami mengaji di madrasah - rumah kayu yang ada di belakang masjid lama Al Khairiah.

Di sebelah Tok Ki nanti ada sebilah rotan. kalau kami tak bagi tumpuan pada ngaji, dia akan rotan lantai tanda amaran.

Tok Ki juga seorang yang bertanggungjawap mengutip fitrah setiap kali menjelang Ramadhan. Dia akan pergi ke setiap rumah di seluruh ceruk kampung dengan basikal.. Cukup rajin dia. Tak pernah dengar dia merungut.

Aku tak ingatlah siapa isteri Tok Ki masa tu. Dan anak-anak dia pun aku tak ingat atau mungkin aku tak tahu.

Aku tak ingat bila masanya gambar di atas itu diambil. Tapi yang pastinya lokasinya adalah di rumah aku. yang berbaju melayu hitam itu ialah Kulop ( Ahmad Muzaffar ) - kawan sepermainan dan satu sekolah. Berbaju batik adalah bapa saudara yakni adik kepada abah. Yang bersandar di tingkap itu (rujuk komen di fb di sini) adalah Bahari bekerja sebagai jaga di kedai emas, Pekan Lama.

Memang terasa sayu bila sesekali terkenang masa mengaji dengan Tok Ki Leman ini. Muga rohnya di pelihara oleh Allah di sana.


Selasa, 20 Januari 2015

Aiskrim Roti

Minggu lepas, balik kampung nak ziarah mak. Semasa memandu masuk, terserempak dengan Cina jual aiskrim tak jauh dari rumah doktor Jerman. Yop tetiba saja teringin nak beli.

"Apek, aiskrim roti ada ka?"

"Ada.." satu jawapan yang amat menggembirakan Yop.

Dah lama Yop tak pekena roti aiskrim. Yop ingatkan roti aiskrim ni dah pupus dek zaman IT.

Berbunga-bunga di hati Yop melihatkan apek mengeluarkan roti bun dan memotong di tengah-tengah. Kemudian meletakkan hampir 5 skop aiskrim di celah-celah roti.


"Gua kasi lu extra aiskrim." ujarnya lalu menghulurkan roti aiskrim yang berbonggol seolah-olah mau terkeluar semula airkrim itu. Hati Yop seperti terbang ke zaman 70an dulu.

Ya... zaman Yop remaja dulu aiskrim seperti inilah yang menjadi kegemaran. Cina aiskrim akan lalu di depan rumah waktu petang dengan dentingan locengnya. Zaman itu, penduduk Kampung Kepayang boleh dikatakan agak berada berbanding zaman 60an. Jadi, untuk anak-anak merengek mendapatkan aiskrim tidaklah tersangat susah.

Cina aiskrim ni pun pandai juga cari duit. Kalau lalu di depan rumah yang membuat kenduri kahwin atau ada keramaian di masjid, Cina aiskrim akan menungkatkan basikal dan tunggu lamalah dia menanti pelanggan.

Memang tidak dapat dinafikan, Cina aiskrim ini adalah salah satu dari beberapa elemen yang menjadi pemangkin kepada keindahan Kampung Kepayang yang begitu nostalgik selain Cina jual kopi mesin, Cina jual ikan yang dikenali sebagai Pendek, Cina jual kain yang digelar Kelentong, Keling panjat pokok nyior, Keling botol, Cina yang beli ayam dari penduduk kampung, Cina batang pisang, Arab jual kain dan minyak atar serta mungkin banyak lagi yang Yop terlupa nak sebut di sini.

Kesemua mereka amat Yop rindukan dan mungkin tidak akan ada lagi di beberapa zaman selepas ini!

Sabtu, 3 Januari 2015

Nik


Baru dapat tahu bahawa Nik telah pun pergi menghadap Ilahi. Dia lebih tua dari Yop; makanya umur dia mungkin sekitar 56. 

Nik adalah kawan sepermainan. Sama jugalah dengan adiknya, Lemi. Sama-sama main masak-masak, main polis sentri, main kondang kondi, main gambar, main gasing, galah panjang, mandi sungai, curi kacang tanah kebun Cina tepi rel keretapi kat Kampung Jawa sambil baling ketul tanah yang keras ke arah gerabak keretapi lalu, letak paku atas rel kononnya nak buat pisau, memancing di kolam Kak Naha (yang sekaranag dah jadi tapak masjid baru).

Nik juga yang perkenalkan dan selalu pinjamkan Yop rekod Bad Company, Led Zeppelin, Deep Purple, Bee Gees dan banyak lagi.

Dan yang Yop paling ingat ialah bila Yop hampir lemas semasa mandi di Sungai Wan Jaba, Akibat mahu menyahut cabaran kawan, Yop terjun dari atas batu yang tinggi ke dalam sungai. Bila timbul semula dan tak dapat nak berpijak ke dasar, Yop terkapai-kapai di muka sungai. Nik terjun dan menarik Yop ke tebing.

Nik pernah anjurkan perlawanan sukan persahabatan di bawah Belia 4B Kepayang dengan belia Chemor. Kami beramai-ramai naik bas ke sana.

Ha... Ha.. Sebenarnya, masa kecil dulu Yop selalu jadi bahan 'buli' tapi dalam bulinya itu sebenarnya dia masih baik...