Setiap kali ada majlis kenduri kahwin, abah selalu diminta bernyanyi. Abah membalut mikrofon dengan sapu tangan. Abah memakai cermin mata hitam. Dan abah akan menyanyikan lagu 'SRI MERSING". Akhirnya, abah masyhor dengan gelaran 'Am Sri Mersing'.

Rabu, 13 November 2013

Napi

Yop dapat sms dari Napi tadi. Dia minta doakan agar kesihatannya baik.

Heran juga Yop. lain macam bunyinya. Bila Yop call dia, baru Yop tahu keadaan dirinya.

Terasa mahu segera balik kampung untuk jengah diri Napi tapi apakan daya. 

Apa-apa pun Yop doakan agar dia dijauhi dari sebarang kejadian yang tidak diingini. 

Dimasa ini rasanya Napi perlukan sokongan kuat samada dari abang/kakak dan adiknya, mahupun dari isteri dan anaknya.

"Yop, sori la. Saya rasa tak larat. Nak baring rasanya." Napi memendekkaan perbualan talipon dengan aku tadi.

Khamis, 12 September 2013

Bunga Kertas

Pokok pelam depan rumah Yop ini di tanam oleh arwah abah. Yop tak pernah ambil pusing pun pasal tumbesarannya. Tak pernah siram. Tak pernah baja. Ia tumbuh dan berbuah dengan lebat secara berdikari. 

Abah dulu bekerja sebagai cooly  Majlis Bandaran Ipoh. Disamping itu abah cari duit lebih dengan ambil upah mesin rumput atau gunting pokok pagar mana-mana rumah taukeh Cina di Canning Garden atau Ipoh Garden. Kata orang, tangan abah sejuk. Setiap apa yang dia tanam mudah tumbuh dan berbunga.

Abah, semasa Yop kecil dulu suka tanam pokok bunga di keliling rumah. Hatta pokok bunga anggerik yang sukar untuk berbunga itu pun berwarna warni bergantungan pasunya di alang beranda. Paling banyak di rumah aku ketika itu ialah pokok bunga kertas. Kekadang tampak seperti bongsai gergasi.

Pernah satu ketika dulu, Majlis Bandaran Ipoh bercita-cita mahu jadikan Ipoh sebagai Bandar Bunga Kertas. Tapi... cita-cita itu seperti tidak kesampaian!

Semasa abah ada, rumah ini dijaga dengan baik

Ahad, 1 September 2013

5 Tahun Pemergian Abah

Semalam, Yop balik kampung dengan Yong. Teringat untuk singgah jenguk pusara abah di perkuburan.

Dapat dirasakan betapa tenang dan damainya suasana di sana. Pusara abah masih macam dulu. Di kelilingi batu-batu kecil dan tanah merah. Bersih. Tentu ada orang yang menjaganya. Adik-adik Yop lah tu, agaknya!

Yop menghadap dada abah. Pegang nisan di kepala abah sambil membaca Fatihah. Kemudian pegang nisan di kaki abah sambil berdoa panjang. Muga Allah tempatkan abah di kalangan hamba-hambaNya yang Dia kasihi.

Dan 5 tahun pemergian abah. Dah 5 tahun juga mak tinggal sendirian di rumah pusaka tinggalan abah. Yop tahu, walaupun anak dan cucu mak ramai di sekeliling mak, namun hati mak masih selalu kesepian.

'Abah, maafkan saya kerana saya tidak sempat membalas segala jasa-jasa abah yang selama ini membesar dan mendidik saya!'



Khamis, 18 Julai 2013

Gulai Pucuk Paku




Yop masih ingat masa kecil dulu ketika tolong mak memasak sayur pucuk paku. Kenangan ini memang mencuit hati Yop dan sering Yop ceritakan pada kawan-kawan Yop semasa mengendalikan perkemahan di mana kami kena masak sendiri untuk sarapan.

Mak suruh Yop ambil pucuk paku dari belukar belakang rumah. Dulu, pucuk paku, pucuk ubi, pucuk labu, kemahang  memang mudah nak dapat di belakang rumah.

Bila dah kutip, aku basuh dan letakkan ke dalam penapis untuk di toskan. Yop ambillah pisau dan potong ikut agak-agak saiz sesuai untuk makan. Pucuk paku sedap dimasak gulai lemak campur ikan bilis dan belimbing buluh yang ada banyak di pokok depan rumah.

Bila dah siap masak dihidangkanlah di dapur dan kami makan sekeluarga. Tak ingatlah masa tu adik-adik Yop sapa yang ada.

Bila time nak makan sayur pucuk paku tadi....

"Macam mana kamu potong ni Ta'a. Melekat kat tekak pucuk paku kamu ni..." jerit mak.

Memang betul. Tekak aku pun pun tak lalu nak telan pucuk paku tu. Batangnya yang liat susah nak hadam bila dikunyah dan tersekat-sekat di tekak bila nak telan.

Tahu kenapa jadi begitu?

"Lain kali kalau nak potong pucuk paku guna jari patahkan dia. Bila sampai tahap tak boleh patahkan dengan jari tu maknanya itu bahagian yang liat. tak boleh makan dah." terang mak.

Eloklah... Aku tadi potong guna pisau. Konon nak cepat siap. Manalah boleh beza bahagian yang rapuh dengan yang liat!

Ahad, 14 Julai 2013

Pucuk Ubi Kayu


Napi

Dalam banyak-banyak kelahiran adik-adik Yop; yang paling Yop ingat ialah Napi. Ada 2 peristiwa yang masih terpateri kuat di fikiran Yop. Satunya agak lucu tapi yang satu lagi agak memedihkan jika dikenang kembali.

Biar Yop imbas peristiwa yang lucu. Yang memedihkan jiwa raga tu... nantilah Yop timbang-timbang. Kalau sesuai Yop tulislah kisah tu nanti. Kalau sebaliknya biarlah ianya bekubur bersama hayat Yop.

Mak melahirkan Napi di Hospital Ipoh (bukan Hospital Tuanku Bainun tapi hospital lama). Tinggallah Yop menjaga adik-adik. Bila selesai urus adik Yop akan pergi tengok mak di hospital.

Satu hari tu, selepas Yop dah memasak untuk tengahari dan bagi makan adik-adik ( masa itu adik-adik Yop ialah Kedek, Matun, Niza dan Duyah ), Yop bekalkan sikit nasi dan sayur untuk dihantar kepada mak di hospital. Yop tak ingat apa-apa pun dan tak perasan apa-apa pun tentang sayur yang Yop masak itu. Yang Yop tahu, Yop dah masak dan perlu bagi mak yang masa tu dah bersalinkan Napi. Yop ingat ok la tu!

Mana tau, rupa-rupanya di satu hari; selepas mak dah keluar dari hospital dan berada di rumah di ziarahi oleh jiran; Yop terdengar mak bercerita pada mereka;

"Kamu tahu si Ta'a (gelaran Yop masa kecil) tu... di hanto nya aku gulai pucuk ubi masa aku di hospital. Mana aku boleh makan. Pucuk ubi tu angin..."

Ha.. ha.. ha... Mana le Yop tahu ada sayur yang boleh makan dan tak boleh makan sebab angin. Yop pun bila dah kahwin ni aje tahu pasal angin dalam badan ni.

Ini satu pengajaran yang cukup berguna buat Yop selepas itu. Bukan semua sayur itu baik untuk semua orang.

Isnin, 10 Jun 2013

Seraut Wajah...




Sekarang ini sudah menjangkau umur 2 bulan. Kita tunggu lagi beberapa tahun, mungkinkah Wafa akan membesar dan seiras wajah manis dan berlesung pipit seperti ibunya semasa kecil dahulu...




... sepertimana Mamat dengan anaknya di .... sini

                      Niza dengan anaknya di ........sini

Khamis, 30 Mei 2013

Klip Video Kampong Kepayang

Terjumpa klip video ini semasa melayari facebook Kampong Kepayang Fair Park Ulu Kinta di sini. Yop pun tak faham kenapa ditulis perkataan Ulu Kinta itu sedangkan Ulu Kinta dan Ipoh adalah kawasan berbeza.

Hurrmmm... Apa pun, kita layan klip video ini. Gambar titi Kepayang itu macam Yop punya jer... ( rujuk sini ) Mungkin pemilik klip video ini ambil dari googles.

Sabtu, 9 Mac 2013

Rupanya Bulan Mengambang

Masa itu Yop dengan Kedek aje bersekolah. Yang lain masih kecik. Masa tu rasanya letrik pun belum ada. Jalan memang gelap. Rumah kume sampailah  ke rumah Jed adalah kebun getah.

Satu malam tu tiba-tiba Yop kena gerak. Bila celik mata ternampak Wan Biah dengan mak tengah kecoh pegang abah. Mak jerit kat Yop suruh panggil Ayah Co. Jalan cerah, jadi tak susah nak tengok jalan.

Yop dengan kedek pergilah ke rumah Ayah Co. Tak tahu sebab apa. Bila dah panggil dan balik semula ke rumah, Yop dan Kedek terus mandi di telaga. Merungut-rungut yop sebab mak gerak Yop lewat untuk ke sekolah.

Bila dah siap pakai baju, mak tanya Yop;

"Kamu nak ke mana?"

"Sekolah!"

"Sekolah apa azan Subuh pun belum lagi ni!"

Laa... Rupanya jalan cerah tadi bukan sebab dah nak siang tapi sebab bulan mengambang penuh! Nasib baik Yop tak perasan...

Kala Malam Bulan Mengambang.....

Sabtu, 2 Mac 2013

Duit Seringgit Kerat 2

Bila Yop balik kampung dan lalu di selekoh rumah Pak Mat Sah, Yop akan segera teringat satu kisah. Masa tu Pak Mat Sah buka kedai di selekoh itu; satu-satunya kedai yang ada di kawasan kampung belah sini.

Mak suruh Yop dan Kedek pergi kedai beli barang dapur. Mak bagi seringgit. Tapi Yop tak ingat kenapa, Yop koyak duit tu - bahagi dua. Yang sebelah Yop ambil dan sebelah lagi Yop bagi Kedek. Yop tak ingat sebab apa Yop buat macam tu. Agaknya mungkin dengan koyak duit macam tu, Yop akan dapat 5 kupang dan Kedek dapat 5 kupang.

Yop tak pasti inikah duit yang Yop guna masa tu.
Ihsan dari: sini

Yop masih dapat bayangkan bagaimana Pak Mat Sah susah payah sambungkan balik duit tu. Kesian Pak Mat sah. Dah lah dia tu pakai cermin mata sebab rabun, terpaksa belek pula duit tu supaya bila disambung nanti, bersambung dengan tepat.

Rabu, 20 Februari 2013

Mamat

Mamat
Dapat panggilan talipon dari Napi tadi bagitau yang Mamat dikejarkaan ke Hospital Besar Ipoh. Mamat memang beberapa hari lalu mengalami kesukaran buang air kecil. Petang tadi mungkin kemuncaknya.

Sebelum ini Mamat pernah dimasukkan ke hospital kerana Batu Karang. Kemungkinan ini adalah ulangan sakit yang sama. Setahu Yop, bila sekali kita terkena Batu Karang, jika tak jaga minuman, sakit itu akan datang lagi. 

Ini cuma andaian saja. Yop percaya, doktor akan membuat pemeriksaan esok untuk pastikan punca sakitnya. Mungkin juga bukan Batu Karang.

Apa-apapun, mari kita berdoa muga-muga Mamat tidak mengalami komplikasi rumit. Dan muga isterinya - Shah akan tenang dalam menghadapi situasi ini. Ini adalah sebahagiaan dari rencah kehidupan.

Yop akan balik ziarah Mamat. Bila?.... Bergantung pada situasi terkini!

Ahad, 17 Februari 2013

Ghokok Tembak

Semasa Yop makan tengah hari di Restoran Mrs Kitchen, Jalan Tengah, Yop ternampak kotak ghokok ni tersusun elok dalam ceghomin tepi kaunter.


Tak semena-mena Yop teringat kat abah. Abah dulu suke bebeno isap ghokok tembak (Rough Rider) dan Gold Leaf ni.

Dulu, abah dengan mak memang ngisap ghokok. Mak, seingat Yop le, mula ngisap ghokok sejak abah sakit. Mak susah hati gamaknya sebab terpaksa ganti abah caghi duit untuk saghe hidup kume anak beghanak.

Tapi, mak tak lama lepaih tu mula beghenti merokok. Punya ler nak beghenti, sampe terhoyong hayang lalu jatuh dari basikal masa balik dari keghoje basuh kain ghumah Cina. Punyanye, ketagih ghokok.

Abah, teghuih ngisap sampa le ke akhir hayat dia. Muga abah aman di alam Barzakh sana. Beberapa hari lepas, Yong bagitau Yop; dia mimpikan abah!

Sabtu, 16 Februari 2013

Al Fatihah!


Yop baru dapat tahu dari FB Kg Kepayang tentang Imam Sham baru saja meninggal dunia di rumah anaknya di Kuala lumpur. Yop tak pasti Imam Sham ini samada imam Sham yang pernah membaca khutbah di mimbar semasa Yop di kampung dulu atau iman Sham yang lain.

Apappun, Al Fatihah! Muga rohnya di tempatkan bersama-sama dengan orang-orang yang soleh.

Selasa, 12 Februari 2013

Allahyarham Adik-Adik

Balik kampung semalam, Yop sempat mengorek kisah silam tentang 2 orang adik Yop yang dah meninggal. Adik no 2 bernama Nur Ainun dan yang ke 8 bernama Muhammad Nur. 

Urutan adik beradik kami seperti di sini:

1.  Abu Hanifah
2.  Nur Ainun (meninggal ketika usia 2 bulan setengah)
3.  Abi Hurairah
4.  Alimatun Saadiah
5.  Haniza
6.  Muhammad Hanafiah
7.  Fuziyatun Adawiah
8.  Darul Azahar
9.  Muhammad Nor (meninggal ketika usia 2 setengah tahun)
10. Muhammad Firdaus
11. Nur Syukrida Murnira

Cerita mak lagi - kematian Muhammad Nur atau kami panggil Kia' memberi kesan agak mendalam pada mak.

Melihatkan mak agak sedih, Wan Biah menasihatkan pada mak dan abah supaya melahirkan anak untuk 2orang lagi. Takdir Tuhan, mak dikurniakan dengan 2 orang lagi anak. Dan 2 orang anak itu mak mengambil sempena nama Nur untuk Nur Syukrida dan Muhammad pada Muhammad Firdaus.

Yop masih ingat wajah Muhammad Nor tapi tidak pada Nur Ainon. Mungkin sebab masa itu Yop pun berhingus lagi.

Jumaat, 8 Februari 2013

Stesyen Keretapi Ipoh

Yop ada seorang kawan yang minat sangat dengan keretapi  hingga dia jadi ahli KTM FAN CLUB. Setiap 2-3 bulan sekali kelab ini akan membuat aktiviti menaiki keretapi ke mana-mana destiansi yang di rancang.

Beliau kirimkan 2 gambar di bawah dan yop paparkan di sini untuk pengetahuan bersama. Gambar stesyen keretapi Ipoh dulu dan sekarang;

Sebelum 2008

sekarang

Gambar-gambar lain boleh di lihat di: http://www.ktmrailwayfan.com/pics/