Setiap kali ada majlis kenduri kahwin, abah selalu diminta bernyanyi. Abah membalut mikrofon dengan sapu tangan. Abah memakai cermin mata hitam. Dan abah akan menyanyikan lagu 'SRI MERSING". Akhirnya, abah masyhor dengan gelaran 'Am Sri Mersing'.

Isnin, 20 Disember 2010

Koleksi Mak



Ini adalah sebahagian dari koleksi milik mak semasa baru berkahwin dengan abah. Koleksi ini asalnya ada di rumah Opah. Tapi bila Opah meninggal dunia, Yop percaya, mak ambil ia dari almari rumah Opah.

Yop pun masih boleh ingat almari Opah yang simpan koleksi ini terletak di ruang tamu rumah Opah. Almari itulah juga yang menyimpan koleksi itu hari ini di rumah kami.

Yop tidak mahu cerita lebih dari ini walaupun sebenarnya Yop tahu lebih dari ini. Walaupun Yop teramat ingin untuk memiliki koleksi ini tapi Yop tak berani nak buka mulut depan mak...

Ahad, 14 November 2010

Kita Bagaimana?

catatan oleh Adik - Khamis, Oktober 28, 2010 10:29am

2 minggu ni bergelut dengan anak demam. Adam bila demam, risiko kena “FIT”- kekejangan sangat tinggi. Pagi Sabtu lalu semasa di klinik Adam kena FIT sekali lagi. Rasa nak tercabut jantung. Saya memang truma bila anak demam panas.

Ini kerana adik saya yang ke 6 - Muhammad Noor ( Kia ) meninggal dipangkuan emak semasa berumur 4 tahun.

Dia dimasukkan ke Hospital Kumpulan Perubatan Johor Sek 20, Shah Alam.

Dalam kelamkabut berulang alik dari rumah ke hospital – hati ni sejuk bila anak sulung ku- Hasyim - menyanyikan nasyid dendangan Arwah Ustaz Asri Rabbani – Indah Hidup Ini. Terasa menusuk kalbu dan padamlah segala keresahan dan kebimbangan.

Moga Allah mencucuri Rahmat kepada roh beliau. Saya ingin merakam kan pengalaman ini kerana walaupun Ustaz Asri dah tiada “Harta Pusaka” yang ditinggalkan masih memberi manafaat kepada kita.

Kita bagaimana ?

                      ( Demam adam dah berkurangan. Insyaalah esok atau lusa boleh discharge)

Adam ketika masih bayi..

Jumaat, 8 Oktober 2010

Maafkanlah

Semasa layari blog kawan-kawan, Yop terjumpa lagu ini. Segera Yop teringat akan arwah adik Yop bernama Muhammad Nor atau sekeluarga Yop panggil dia Kia'. Yop pernah ceritakan sebelum ini kisahnya.

( sila off butang lagu di sidebar jika nak mainkan klipvideo ini )

Kia' duduk di atas riba abah.Foto ini sekitar tahun 70an.

Kia' bila dengar lagu ini akan menggoyang-goyangkan kepalanya sambil tersenyum melirik. Senyum seorang kanak-kanak memang manis dan suci.

Di masa itu kia' masih merangkak dan belajar duduk.Pusaranya Yop tak ingat di mana. Tapi yakinnya di kawasan perkuburan Masjid Al Khairiah, Kg Kepayang. Al fatihah buat Kia'...!

p/s: klik di sini untuk catatan lain tentang Kia'

Ahad, 3 Oktober 2010

Jamuan Hari Raya SK Seri Kepayang

Semasa ziarah blog Kodok Manja, terpandang foto ini:


Yop ada dijemput melalui laman FaceBook untuk menghadiri majlis ini tapi Yop tak dapat hadir sebab keadaan isteri Yop yang tak mengizinkan. Lagipun yop terpaksa hadir Mesyuarat Tahunan Jamaah Islah Malaysia yang mana kehadiran Yop amat diperlukan.

Yop pasti tentu ada kawan-kawan Yop yang datang. Dan tentu di antaranya yang dah jadi YB kalau tidak pun OK ( orang kaya ).

Tahniah pada AJK program yang berusaha merealisasikan program silaturrahim ini. Yop harap akan dapat hadirinya di masa akan datang.

Ahad, 19 September 2010

Terkenang Masa Dulu

Yop ada dapat beberapa gambo yang diemel oleh kawan Yop. Gambo objek lama yang pernah Yop guna masa Yop kecik-kecik dulu. Sayu pulak hati Yop bila menatap gambo-gambo tu. Rasanya, kome juga tentu ada guna atau pakai dulu.


duit $10. hu..dulu duit ni tinggi nilainya. boleh beli macam-macam..


kasut BATA ni kalau ada murid yang pakai dulu kira anak orang kaya la...


kasut ni selalunya masa tu murid cina suka pakai sebab deme suka main bola keranjang.

majallah ni Yop pun tak perasan pernah baca ke...


kalau balik kampung Slim, kondaktor bagi tiket bas bentuk macam ni le. kertas jenis lembik.


ni pun Yop tak perasan le...


buku ni pun sama, Yop tak ingat!


ha.. ha.. yang ni tak boleh lupa. air botol Lamonate.


susu KLIM ni le makanan Yop masa kecik, rasanya le!


bedak ni Yop pernah tengok tapi tak merasa nak guna le.


ni rasanya ada guna. elok untuk gatal-gatal badan.


he.. he.. ni teman baik Yop setiap bulan. Tak pernah mis, mesti beli. Dari sini le Yop mengasah bakat menulis...


Yo rasa, kome pun mesti rasa syahdu bila tatap gambo-gambo di atas tu ye! Terasa cepat benar masa berlalu. Kalau boleh, teringin kembali menikmati zaman masa kecik dulu walaupun ianya zaman susah...

Jumaat, 17 September 2010

Bila Abah Marah

Bila Yop terpandang anak bongsu Yop bercakap dengan Yop di dapur sambil mengelap mulutnya dengan langsir pintu bilik, Yop segera teringatkan abah.

Mak selalu bising pada abah kerana sikap seperti itu. Abah seperti selalu..heh..heh..heh... ketawa selamba.

Abah memang seorang yang tidak pandai menunjukkan rasa marah.

Tapi kalau abah dah mula pot... pet... pot... pet sambil jalan mundar mandir, maka eloklah ikut saja cakap abah.

Teguran abah bukan selalu betul tapi kalau sesekali betul, menangis dengan airmata darah pun tak akan berguna lagi...

Selasa, 31 Ogos 2010

Kejayaan Tajul Azwa

Tiba-tiba Kedek hantar emel kat Yop tanya samada kenal tak dengan Tajul Azwa anak kepada bani hashim yang tinggal di Kepayang Olak. Err... sorry la. tak ingat Yop. Lagi pun, keluarga Bani Hashim ni memang bukan kawan sepermainan.

Yop cuba juga cari-cari fotonya dari laman sesawang. Bila terjumpa, sah....... Yop tak kenal..Tapi, mengenangkan beliau adalah anak jati Kampung Kepayang, Yop letakkan ke dalam entri ini sebagai penghargaan pada kejayaan beliau.

Encik Tajul Azwa Bani Hashim

Dengan perlantikan Puan Nik Airina sebagai Pengarah Urusan Opus Group Berhad, Encik Tajul Azwa Bani Hashim akan mengambil-alih tugas beliau dan dilantik sebagai Ketua Pegawai Operasi, PLUS Expressways Berhad berkuatkuasa 1 Oktober 2010. Encik Tajul is currently the Chief Executive Officer of PROPEL, a position he held since July 2007.

Encik Tajul started his career in UEM Group at PEB in February 1989 as Senior Systems Analyst and rose to the position of General Manager, Operations Division. Beliau kemudiannya ditukarkan ke Faber Medi-Serve Sdn Bhd (FMS) sebagai Pengarah Urusan pada Januari 1997.

Encik Tajul memperolehi Ijazah BSc. Mathematics from University of Tasmania, Australia dan Ijazah BSc. Information Science dari universiti tersebut. Sebagai Pengarah Urusan PROPEL, beliau telah dapat melaksanakan beberapa inisiatif seperti increased departmental awareness of managing Balance-Sheet items, with the objective to promote more productive utilisation of assets; better management of inventories, hasten claims and collection processes in order to gain more efficient use of capital. With his creativity, he had introduced an in-house assembled robotic flagman, made modifications to patrolling vehicles, etc.

His ideas had prompted his staff to generate, explore and implement new ideas towards improving productivitiy, quality and safety of services. As a result of his effort to secure an infrastructure maintenance contract in Abu Dhabi, UAE commencing in 2009, the Company managed to reduce over-reliance on a single customer by promoting the business to “external” customers. Under his leadership, PROPEL’s subsidiary, Soil Centralab Sdn Bhd has been awarded the prestigious 21 International Construction Award (New Millenium Award) in 2009 by Editorial Office of Trade Leader’s Club in Madrid for its in-house state-of-the-art testing lab and facilities.

Whilst in FMS, from the takeover date of privatization of hospital support services at 72 (later grew to 78) hospitals from the Ministry of Health, he was responsible for setting the vision, strategy, objectives and the overall management of action plans in undertaking the facilities management at the public hospitals distributed over 6 states in Malaysia. He was also responsible to address over-reliance on the concession by pursuing business from private hospitals and overseas. Arguably these efforts have has ensured the success of FMS today.

p/s: Encil Tajul Azwa duduk di tengah, bermisai.

Selasa, 10 Ogos 2010

Selamat Menyambut Ramadhan

Yop ingin ucapkan SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN buat Mak, semua adik beradik dan saudara mara serta kawan-kawan lama Yop.

Muga Ramadhan kali ini memberi keberkatan buat kita semua!


ditaja oleh: smaglitters.net - SMA Glitters

Sabtu, 31 Julai 2010

Kenangan Sekolah Anderson

Yop bersekolah menengah rendah di SM Anderson. Masa tu aliran Melayu baru bermula. Sebelum ini semua kelas dijalan dalam aliran Inggeris. Pengetuanya adalah seorang Cina. Subjek yang Yop suka masa itu ialah Sains Pertanian.

Selama 3 tahun belajar di sini. Tingkatan 1 hingga 3. Pelajarnya dari semua bangsa. Di sekolah ini juga Yop belajar main ragbi dan berkawad. Yop suka berkawad. Lebih-lebih lagi kawad bervariasi.

Antara guru yang paling popular tentulah Mr Harbans Singh. Guru Bahasa Inggeris. Dia naik kereta Hillman. Kalau tak tahu jawap soalan yang dia tanya, siaplah batang hidung Yop. Kena picit.

Bila sampai sahaja di sekolah, Yop akan pergi ke kantin. Yop suka sangat makan sup fish cake. Masa tu bukan kira hidangan tu halal ke tak. Bersih ke tidak. Kira, kalau sekolah yang sediakan, boleh makan le tu. Masa ni la Yop belajar makan guna chopstick.

Antara kawan-kawan yang masih Yop ingat ialah Ahmad Termizi ( penolong monitor ), Jamaluddin Basri, Ahmad Muzaffar, Kamaruddin Dali, Mok, Yusuf Putih dan Wazir.

Di bawah adalah gambar-gambar Yop bersama kawan-kawan Yop.

.... Tingkatan 1MM2 - 1973. Guru Kelas: Mrs Lee

.... Tingkatan 2MM1 - 1974.Guru: Mr Choo Wan teng

.... Tingkatan 3 - 1975.

Keputusan SRP Yop 11 agregat, pelajar ke3 terbaik aliran Melayu. Terbaik pertama dan kedua adalah pelajar Cina. Kalau nak dikira-kira, keputusan SRP Yop ni terbaik dan boleh masuk sekolah yang bagus sikit. Tapi disebabkan tiada siapa yang boleh tunjukajar Yop, tak kemana le melainkan sambung elajar di Sekolah Menengah Raja Chulan.

Gitu le ade nyer...

Ahad, 25 Julai 2010

Ayah Yang

Ini gambar ayah Yang. Namanya Ihsan bin Abdullah Sani. Kekadang, ada juga orang panggil dia Hassan.

Tak pasti le tahun berapa gambar ni di ambil. Tapi kalau tengok gaya tv tu, zaman tv hitam putih. Mak yang duduk di kiri tu pun nampak sihat bebenor lagi.


Ayah Yang ni ialah abang yang paling tua dalam salasilah keluarga abah. Tinggal di Tambun. Kerjanya kalau tak silap Yop sebagai tukang kebun di Hotel City, Ipoh.

Sekarang ini bersama dengan ayah Yang ialah isteri kedua ( kalau tak silap le. kalau silap harap beritahu ). Dengan isteri yang pertama, ayah Yang mendapat 2 orang anak yakni abang Tan dan yong Fuzi. Mereka berdua ni kemudiannya Opah jaga di Kampung Kepayang. Dengan isteri kedua ni mendapat ramai anak bermula dari abang Mat hinggalah ke ..... ( sori, tak ingat le pulak!).

Ayah Yang tak pandai naik motosikal. Jadi kalau datang ziarah keluarga Yop di Kampung Kepayang selalunya naik basikal. Jauh juga nak mengayuh tu. Tapi disebab jalan raya tahun-tahun itu tak berapa sibuk, sampai juga le dia.

Sekarang ni ayah Yang dah uzur sangat. Udah tak boleh naik basikal. Jadi tiba le giliran anak-anak saudaranya ziarah dia di Tambun. Termasuk Yop le tu!

Tapi nampak-nampaknya, Yop pun 2X5 macam ayah Yang juga. Bak kata Os, bukannya maleh tapi dah tak kose....

Ahad, 27 Jun 2010

Sek Ren Seri Kepayang

Baru ni Yop balik kampung. Dalam perjalanan tu ternampak kelibat sekolah Yop dulu - Seri Kepayang. Teruja sungguh hati Yop lansung Yop singgah.

Sekolah ni banyak berjasa pada Yop sekeluarga. Boleh dikatakan kesemua adik beradik Yop malah orang kampung Yop belajar di sini. Kami berjalan kaki dari rumah. Agaknya adalah dalam 4 - 5 kilometer dari rumah Yop.

Yop bersekolah di sini dari tahun 1967 hingga 1973. Selain dari Kg Kepayang, ada juga yang datang dari Kg Manjoi, Kg Tengku Hussain, Berek Polis dan FRU Sungai Senam. Guru Besar masa tu Cikgu Embun. Guru Matematik merangkap guru disiplin pula Cikgu Marfuzah. Ingat sangat nama ni sebab dia selalu ronda kelas bawa rotan.

Selalunya semasa loceng balik dibunyikan kami kena angkat kerusi dan terbalikkan ke atas meja. Kemudian guru yang mengajar akan bagi soalan matematik dalam bentuk congak. Siapa yang dapat jawap dia akan balik dulu.

Sekolah ini memang banyak kenangan. Kawan-kawan yang masih Yop boleh ingat ialah Yusuf Itam, Yusuf Murad, Latifah, Noraini Saad, Jantan, Kamaruddin Dali, Jamaluddin Basri dan Ahmad Muzaffar.

Bangunan sekolah, kantin dan bilik air masih kekal hingga hari ini. Cuma Yop tak nampak padang sekolah.

Aku masih dan tetap akan ingat sekolah ini. Cuma sekolah ini entah ingat tidak akan Yop sebab anak murid keluarannya ramai. Mungkin sudah puluh ribu. Mungkin ratus ribu.

  • Tak sangka di sini pun dah ada Kelas Pendidikan Khas

  • zaman Yop dulu pondok ni takda
  • Ini bangunan lama. Kami selalu berbaris di depan sekolah sambil nyanyi lagu negaraku. kadang-kadang cikgu suruh murid-murid buat peresembahan.


  • Pintu pagar sekolah

Khamis, 20 Mei 2010

Sekolah Anderson

Yop ambil SRP di Sekolah Menengah Anderson, Ipoh. Tahun 1975 adalah tahun bermulanya aliran Melayu (Malay medium) di perkenalkan dan kami adalah pelajar pertama mengambil peperiksaan dalam Bahasa Malaysia. Yop dapat tempat ketiga terbaik apabila keputusan dikeluarkan dengan 11 agreget. Tempat pertama dan kedua adalah pelajar Cina.

Bersama Yop di sekolah itu ialah Jalil Ibrahim. Beliau adalah salah seorang peserta Pertandingan Bintang RTM (atau mungkin Bakat TV) ketika itu. jalil Ibrahim selalulah menjadi ketua semasa menyanyikan lagu sekolah disetiap kali perhimpunan.

Antara cikgu yang masih Yop ingat ialah Harbans Singh; mengajar Bahasa Inggeris. Cikgu Harbans Singh ni cukup gemar tarik hidung pelajar yang gagal menjawap soalan atau yang nakal.

Semasa dia bersara, dia telah diarak dengan kereta lembu.

Khamis, 15 April 2010

Minat Abah

Abah selalu bawa Yop pergi gunting rambut di kedai cina Star Park naik basikal. Basikal abah ada palang di tengah. Dulu, kalau basikal ada palang itu kami panggil basikal jantan. Yang tak ada palang tu basikal betina. Abah bubuh bantal atas palang. Kemudian Yop duduk atas palang. Sambil Abah kayuh kekadang abah gelak sorang-sorang. Agaknya abah teringat peristiwa lepas yang menggelikan hatinya.

Satu lagi yang Yop tidak boleh lupa ialah abah suka mendengus. Agaknya ada yang gatal di hidung abah.

Mula-mula dulu minat Abah ialah bela burung Terkukur. Keliling rumah ada burung Terkukur. Di hari tak bersekolah, selalunya pagi-pagi Yop akan dikejutkan dengan bunyi burung Terkukur. Kalau Abah nak bagi mandi burung, Abah akan kulom air dalam mulut kemudian semburkan kepada burung itu. Kemudian Abah akan bercakap dengan burung tu;

Ku ku ku...

Wak.. wak...

Entahlah, burung tu faham ke atau tidak dengan bahasa Abah tu..

Sabtu, 3 April 2010

Keluarga Amri

Yop tidak ada ilham hendak tulis apa sedangkan blog ini lama tidak diisi. Cuma Yop tetiba teringatkan adik-adik Yop.

1. Abi Hurairah - kini di Shah Alam, Selangor
2. Alimatun Saadiah - kini di Lahat, Perak
3. Haniza - kampung
4. Mohd Hanafiah - kampung
5. Darul Azhar - Kulim, Kedah
6. Fuziyatun Adawiah - kampung
7. Mohammad Firdaus - Klebang, Perak
8. Nursyukrida Murnira - Kuala Lumpur

Muga mereka semua sihat dan bahagia...

Jumaat, 26 Mac 2010

Perkampungan Melayu Tertua Terima Bantuan 4.5 Juta

Yop temui info ini di laman sesawang mforum.cari.com. Harap memberi manafaat. Dimana tapak baru tu ya?


IPOH 12 Okt. - Kampung Kepayang Fair Park di sini yang dibuka pada akhir abad ke-18 merupakan perkampungan Melayu tertua di sini.

Pembukaan kampung berkenaan dimulakan oleh tiga tokoh adik beradik dikenali sebagai Tok Senonsa, Tok Gemuk dan Tok Changkat Rumbia yang merupakan penduduk asal daerah Kinta.

Bagaimanapun, mengikut sesetengah pihak, terdapat seorang lagi tokoh yang juga adik-beradik mereka yang terlibat dengan pembukaan kampung berkenaan iaitu Tok Bala Senam.

Namun, nama Tok Bala Senam tidak dimasukkan ke dalam senarai perintis kampung tersebut memandangkan beliau dikatakan 'ghaib' begitu sahaja tanpa meninggalkan sebarang kesan sejarah.

Ini berbeza dengan ketiga-tiga beradik di atas yang pusara masing-masing masih terdapat di Tanah Perkuburan Islam Kampung Kepayang yang juga merupakan tanah wakaf yang ditinggalkan mereka.

Selepas dua abad berlalu, tanah yang mereka wakafkan untuk pembinaan masjid, Sekolah Agama Rakyat (SAR) dan tanah perkuburan Islam bagi kegunaan penduduk kampung telah mula dihimpit dengan arus pembangunan.

Masjid Kampung Kepayang kini bukan sahaja kelihatan uzur malah sudah tidak mampu menampung jemaah lebih-lebih lagi sewaktu solat Jumaat.

Keadaan menjadi semakin sesak ketika penduduk kampung menunaikan solat Aidilfitri dan Aidiladha kerana pada masa itulah sebahagian besar anak-anak kampung merantau pulang ke pangkuan keluarga masing-masing.

Kawasan tanah perkuburan juga sudah digunakan semaksimum mungkin hingga kini 'mengelilingi' dan 'memenuhi' persekitaran masjid tersebut.

Secara tidak langsung, pembelajaran anak-anak kecil di SAR di kawasan berkenaan sedikit terganggu kerana persekitaran yang kurang selesa.

Menyedari hakikat itu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang melawat kampung berkenaan pada 4 September lepas membawa khabar gembira yang amat dinanti-nantikan oleh penduduk kampung.

Muhyiddin yang sempat menunaikan solat Asar termasuk bersama Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir dapat merasai kesempitan yang dialami penduduk kampung.

Setelah dimaklumkan mengenai masalah berkenaan daripada penduduk setempat, beliau dengan spontan mengumumkan bahawa Kerajaan Persekutuan bersetuju untuk menyediakan peruntukan sebanyak RM2.5 juta bagi membina sebuah masjid baru.

''Kerajaan negeri Perak sudah bersetuju membeli tanah seluas 3.4 hektar bernilai RM2 juta untuk beli tapak masjid dan Kerajaan Persekutuan pula tambah RM2.5 juta untuk bina masjid.

''Saya rasa elok juga masyarakat di sini turut membuat kutipan dana sendiri supaya sama-sama dapat manfaat dan akhirnya masjid baru dapat dibina di sini," katanya sambil mendapat tepukan gemuruh penduduk kampung.

Dalam pada itu, Zambry pula berkata, kerajaan negeri bersedia membeli tanah di hadapan masjid sedia ada kerana dimaklumkan bahawa pemilik tanah tersebut tidak membangunkannya sejak beratus tahun yang lalu.

''Saya fikir kawasan baru untuk tapak masjid sangat luas dan sudah pasti akan mendatangkan banyak manfaat dan keselesaan kepada penduduk menunaikan ibadah.

''Tapak baru ini lebih luas dan bolehlah kita dirikan pelbagai kemudahan lain seperti dewan orang ramai dan sebagainya," katanya.

Rabu, 24 Mac 2010

Geghotak Sungai

Semasa Yop balik kampung baru-baru ini, Yop terpanggil untuk berhenti sebentar di jambatan sungai yang menghubungkan Kampung Kepayang Hulu dan Hilir (ini terma yang sering penduduk kampung guna semasa Yop masih hingusan dulu).


Ikut istilah Yop masa kecil dulu jambatan ini dipanggil geghotak (gerotak). Geghotak ini boleh dikatakan sudah lama juga pembinaanya. Semasa Yop masih belajar di IKM dulu sekitar 1980 sudah ada.


Inilah satu-satunya jalan yang menghubungkan Kampung Kepayang dengan Bandar Ipoh selain dari menyusuri jalan keretapi yang tidak jauh dari rumah Yop. Dulu sungai ini lebar dan kalau hujan lebat, airnya dalam dan merbahaya jika hendak menyeberang.

Sebelum jambatan yang ini, jambatan yang sering Yop gunakan ialah jambatan kayu.


Inipun sebenarnya adalah tapak jambatan kayu yang kedua. Jambatan kayu yang pertama kalau tidak salah Yop adalah terletak di tapak jambatan baru sekarang ini. Jambatan kayu yang kedua hampir runtuh kerana tidak cukup teguh menahan terjahan air sungai yang dalam selepas hujan. Terutama bila air sungai juga membawa sampah sarap serta kayu melanggar tiang-tiang jambatan.

Apapun, jambatan atau geghotak dan sungai ini memang menjadi nadi kepada perhubungan dan kemudahan pengangkutan penduduk Kampung Kepayang; kampung tempat Yop dibesarkan.

Jumaat, 19 Mac 2010

Keluarga Dukut

Semasa merayau-rayau dalam alam siber mencari maklumat tentang Kampung Kepayang, yop terjumpa bahan ini. Mungkin berguna untuk dikongsi bersama walaupun majlis ini sudah lama berlansung.

Rumah keluarga besar ini tak jauh dari Masjid Kampung Kepayang.

Bila agaknya nak buat himpunan keluarga Abdullah Sani ( bapa kepada abah )?


ARKIB : 27/10/2006
800 ahli keluarga Dukut berkumpul

Oleh ANGELINA SINYANG

IPOH 26 Okt. – Sambutan Hari Raya Aidilfitri kali ini amat bermakna bagi keluarga bekas pengasas Kampung Kepayang, Fair Park di sini, Allahyarham Imam Awang apabila kira-kira 800 ahli keluarganya meliputi lima generasi, berkumpul untuk sama-sama menyambut hari lebaran, semalam.

Lebih menggembirakan, pertemuan kali keenam itu membabitkan sanak saudara dari seluruh Malaysia serta luar negara seperti Medan, Indonesia; Sudan, Pakistan dan Brunei.

Usaha mengumpulkan keluarga itu dilakukan oleh Persatuan Keluarga Dukut dan Halijah iaitu waris Imam Awang hasil perkahwinan dengan isteri pertamanya, Teh Fatimah.

Zaira Tak yang merupakan cicit kepada Allahyarham berkata, tujuan perhimpunan itu adalah bagi membolehkan mereka berkenalan antara satu sama lain terutama golongan muda keturunan Dukut dan Halijah yang mungkin tidak kenal saudara mara mereka.

Beliau yang bertugas sebagai Pengurus Pemasaran dengan syarikat Coridor Padu K.L memberitahu, usaha mengadakan perjumpaan itu dirancang sejak beberapa bulan lalu dengan menyebarkan maklumat melalui e-mel, sistem pesanan ringkas, telefon dan memberitahu ahli keluarga.

‘‘Perjumpaan bertujuan merapatkan hubungan silaturahim ini mula diadakan pada 1990 dan dilanjutkan selang dua atau tiga tahun sekali,” katanya ketika ditemui pada majlis perjumpaan Keluarga Dukut dan Halijah di Kampung Kepayang, Fair Park, di sini semalam.

Menurut Zaira, hasil perjumpaan kali ini, ahli-ahli persatuan yang hadir bersetuju mengadakan perhimpunan itu selang lima tahun sekali secara tetap agar tidak terlalu membebankan kerana ada antara mereka yang mahu berhari raya di tempat lain bersama keluarga mertua masing-masing.

Ditanya tentang salasilah keturunan Dukut dan Halijah, Zaira berkata, arwah neneknya, Halijah merupakan anak tunggal kepada Imam Awang dengan isteri pertamanya, Teh Fatimah.

Imam Awang yang mengasaskan Kampung Kepayang merupakan seorang pendakwah berasal dari Kelantan.

Beliau yang datang ke Perak pada 1880-an telah berkahwin dengan Teh Fatimah iaitu anak saudara kepada Datuk Panglima Kinta dan dikurniakan seorang anak perempuan bernama Halijah.

Selain Teh Fatimah, Imam Awang turut berkahwin dengan empat wanita lain iaitu isteri keduanya, Halijah; Siti Hajar (isteri ketiga), Wan Teh Rawi (isteri kelima) dan isteri keempat yang tidak dikenali namanya tetapi berasal dari Jerlon, Manong, Kuala Kangsar.

Hasil perkahwinan tersebut, beliau memperoleh lima anak kecuali dengan isteri kelima tidak dikurniakan cahayamata.

Menurut Zaira, beliau bersama tujuh lagi adik-beradiknya yang lain merupakan keturunan Imam Awang dari perkahwinan Halijah dengan datuknya, Dukut Maharajo, seorang pemuda berasal dari Medan.


Rabu, 17 Mac 2010

Cucur Kodok

Maaf sebab lama sungguh yop tidak kemaskini blog kesayangan yop ini. Tapi bila baru-baru ini yop balik kampung dan adik-adik yop masakkan cucur kodok untuk yop, tiba-tiba kerinduan untuk menulis dalam blog ini menerjah benak yop.


Sedapnya cucur kodok yang adik yop masak ini sama dengan cucur kodok dari air tangan mak. Walaupun mak tidak ada di rumah kerana pergi ke rumah Kedek di Shah Alam, yop rasa puas sebab dapat berbual mesra dengan adik-adik yop - Napi, Ina, Niza dan Duyah juga melihatkan anak-anak saudara yop yang kini semakin dewasa.

Semasa kami masih kecil sekitar tahun 60an dulu, cucur kodok inilah makanan kami saban pagi. Yop akan memasaknya untuk dimakan bersama adik-adik sementara mak pergi memotong getah di kebun Wan Jaba. Colek dengan sambal tumis uuuuuuhhhh.... sedap bebeno.

Sampai sekarang yop gemar makan cucur. Cuma di Pulau Pinang ini, tidak dapat carilah cucur kodok sama macam yang mak masak. Cucur udang yang ada dijual di pasar malam sahajalah pelepas ketagihan ini.