Setiap kali ada majlis kenduri kahwin, abah selalu diminta bernyanyi. Abah membalut mikrofon dengan sapu tangan. Abah memakai cermin mata hitam. Dan abah akan menyanyikan lagu 'SRI MERSING". Akhirnya, abah masyhor dengan gelaran 'Am Sri Mersing'.

Ahad, 25 Julai 2010

Ayah Yang

Ini gambar ayah Yang. Namanya Ihsan bin Abdullah Sani. Kekadang, ada juga orang panggil dia Hassan.

Tak pasti le tahun berapa gambar ni di ambil. Tapi kalau tengok gaya tv tu, zaman tv hitam putih. Mak yang duduk di kiri tu pun nampak sihat bebenor lagi.


Ayah Yang ni ialah abang yang paling tua dalam salasilah keluarga abah. Tinggal di Tambun. Kerjanya kalau tak silap Yop sebagai tukang kebun di Hotel City, Ipoh.

Sekarang ini bersama dengan ayah Yang ialah isteri kedua ( kalau tak silap le. kalau silap harap beritahu ). Dengan isteri yang pertama, ayah Yang mendapat 2 orang anak yakni abang Tan dan yong Fuzi. Mereka berdua ni kemudiannya Opah jaga di Kampung Kepayang. Dengan isteri kedua ni mendapat ramai anak bermula dari abang Mat hinggalah ke ..... ( sori, tak ingat le pulak!).

Ayah Yang tak pandai naik motosikal. Jadi kalau datang ziarah keluarga Yop di Kampung Kepayang selalunya naik basikal. Jauh juga nak mengayuh tu. Tapi disebab jalan raya tahun-tahun itu tak berapa sibuk, sampai juga le dia.

Sekarang ni ayah Yang dah uzur sangat. Udah tak boleh naik basikal. Jadi tiba le giliran anak-anak saudaranya ziarah dia di Tambun. Termasuk Yop le tu!

Tapi nampak-nampaknya, Yop pun 2X5 macam ayah Yang juga. Bak kata Os, bukannya maleh tapi dah tak kose....

1 ulasan:

BLOGGERS JIM PENANG berkata...

muga penyakit malas Yop dapat diubati dengan ubat rajin...