Setiap kali ada majlis kenduri kahwin, abah selalu diminta bernyanyi. Abah membalut mikrofon dengan sapu tangan. Abah memakai cermin mata hitam. Dan abah akan menyanyikan lagu 'SRI MERSING". Akhirnya, abah masyhor dengan gelaran 'Am Sri Mersing'.

Rabu, 23 Disember 2015

Pam Ubat Nyamuk


Itu adalah penyembur ubat nyamuk. Kenapa digelar ubat nyamuk,  bukan racun nyamuk... idak le pulak Yop tahu.

Di belakang adalah pam yang kita boleh tolak dan tarik ketika hendak menyembur. Tin bulat di depan adalah tangki untuk cecair racun nyamuk.

Ini adalah alternatif kedua selain penggunaan lingkaran ubat nyamuk.

Yop sempat melalui zaman penggunaan pam nyamuk ini. Semburannya memang memenuhi ruang yang di hadapannya.

Tak pernah terfikir akan kesan sampingan cecair semburan itu apabila terbau. Cuma yang tahu... nyamuk akan mati bila terkena.

Macam tu lah yang selalu diiklankan di tv.... errr... agaknya lah sebab rumah Yop mana ada tv masa tu.


Khamis, 17 Disember 2015

Meran Juara Futsal

Kampung Yop baru saja dapat gelanggang futsal atas pemintaan ramai anak muda. Permintaan itu agak lama. Mungkin sekarang baru dapat peruntukan.

Ahad lepas, Meran (anak lelaki bongsu Napi) menyertai pertandingan futsal anjuran kampung. Dia menjadi penjaga gawang.

Yang nak ketawa tu, dia boleh balik ke rumah sedangkan perlawanan sedang berlansung (giliran pasukannya berlawan mungkin belum tiba lagi). Bila tiba-tiba kawannya datang ke rumah memanggil sebab gilirannya dah sampai, kelam kabut dia turun dari rumah dan ke sana ke mari mencari sesuatu.

"Kamu cari apa?"

"Cari kasut..."

Mula Yop tak tahu pun yang dia nak cari itu kasut bola. Yop perasan ada sepasang kasut getah warna merah di depan pintu bilik mak. Tapi katanya itu bukan kasut dia.

"Eh, aku ada bawa kasut balik ke tadi?... Arghh... tak de la. Aku tinggal kan kat sana" ujarnya pada kawannya dan bergegas membonceng basikal. Yop dan adik ipar - Shah dan Ina tepuk dahi melihatkan kelam kabut si Meran.

Masa Yop memandu hendak balik ke Penang, ternampak pasukan Meran sedang bermain. Sempat melihat Meran menyelamatkan satu tendakan ke arah gol oleh pasukan lawan. Boleh tahan juga budak ni, fikir Yop.

Rupanya, itu pertandingan akhir dan pasukan Meran berjaya menjadi juara. Malah, Meran telah dinobatkan sebagai penjaga gawang terbaik.




Tahniah... Meran. Cantik hadiah beg sekolah tu. Tambah koleksi piala kat almari Tok Amri, ya...

Selasa, 15 Disember 2015

Kenduri Kesyukuran... 3

Gambo di sekitar kenduri kesyukuran Matun dan Kida pada 12hb Disember 2015 lalu. Meriah dan penuh kerjasama...

keluarga Darul

Kida dan anak Niza

kawan-kawan Alep
a part of our  teenagers

cucu opah

mak cik Bibi

adik-adik di 'dapur'

Adam dan Meran

 Aqif... anak syurga

Terima kasih kepada Sidek selaku sukarelawan jurufoto. Macam nilah nasib jurufoto. Gambo orang lain banyak, gambo sendiri tak mandang...

Ahad, 13 Disember 2015

Kenduri Kesyukuran... 2

Anak Kida - Wafa yang asyik dengan gajet

Matun dan Kida berpakat untuk berkongsi rasa syukur atas rezeki yang Allah kurniakan. Matun dapat keluarkan wang 50 tahun sementara Kida berjaya dalam peperiksaan kepolisiannya baru-baru ini.

Kebiasaan keluarga Yop sejak dari zaman abah masih hidup, selalu membuat kenduri tahlil. Kali ini tradisi itu di teruskan dengan membuat kenduri kesyukuran semalam.

Di kampung memang tak susah nak buat kenduri. Kawasan laman luas. Adik-adik perempuan Yop pula ramai. Anak-anak saudara dah besar-besar dan ringan tulang untuk diminta tolong buat kerja. Jadi... tak perlu katering. Masak secara gotong royong lebih meriah dan merapatkan silaturahim.

Di kampung juga tak susah jika nak jemput Pak Imam bacakan doa dan jiran untuk sama-sama meraikan. Nama mak dan abah memang dah cukup dikenali dan dihormati oleh orang kampung.

Inilah untungnya duduk di kampung. Laman rumah luas untuk didirikan 2 buah kemah. Napi ada cukup peralatan untuk memasak. Adik-adik dan ipar perempuan ada ramai untuk menjadi cef.

Ahad, 6 Disember 2015

Kenduri Kesyukuran... 1

foto hiasan: Mamat dapat hadiah dari Pak Harun - ketua kampung

Dah lama Yop tak balik jenguk Mak. Bila rancang nak balik, ada je halnya yang perlu diselesaikan.

Minggu ni kalau ikut perancangan, adik Yop - Matun dan Kida nak buat majlis kesyukuran atas kejayaan yang dicapai masing-masing (Kida berjaya dalam peperiksaan kepolisian dan Matun mendapat KWSP 50 tahun).

Mak dan abah dulu memang rajin buat kenduri arwah atau kesyukuran. Biasalah... orang kampung kan. Sikap bermasyarakat itu kuat ikatannya. 

Sudah tentulah Yop kena balik. Cumanya masih dok berfikir ni, macam mana nak uruskan Yong sebab balik nanti tentulah perlu lebih dari sehari supaya kehadiran Yop tidaklah dirasakan bagai melepas batuk di tangga sahaja oleh adik-adik Yop,

Kegigihan dan kesabaran kisah silam Mak selalunya menjadi pemangkin kekuatan dalam diri Yop. Semua nasihat Mak yang kalau dulu seolah-olah satu leteran yang malas dan jemu Yop nak dengar dulu kini menjadi pedoman pula dalam hidup Yop di rantau orang. Rupanya... leteran itu adalah kata-kata hikmat yang tinggi nilainya di hari ini Yop.

Yop akan buat yang terdaya dan terbaik untuk Mak. Yop percaya, adik-adik Yop kalau pun tidak semua, sebahagian mereka memahami kekangan Yop.

Apapun insyaAllah, 12hb ini Yop akan balik bersama anak dan cucu Yop...