Setiap kali ada majlis kenduri kahwin, abah selalu diminta bernyanyi. Abah membalut mikrofon dengan sapu tangan. Abah memakai cermin mata hitam. Dan abah akan menyanyikan lagu 'SRI MERSING". Akhirnya, abah masyhor dengan gelaran 'Am Sri Mersing'.

Khamis, 18 Julai 2013

Gulai Pucuk Paku




Yop masih ingat masa kecil dulu ketika tolong mak memasak sayur pucuk paku. Kenangan ini memang mencuit hati Yop dan sering Yop ceritakan pada kawan-kawan Yop semasa mengendalikan perkemahan di mana kami kena masak sendiri untuk sarapan.

Mak suruh Yop ambil pucuk paku dari belukar belakang rumah. Dulu, pucuk paku, pucuk ubi, pucuk labu, kemahang  memang mudah nak dapat di belakang rumah.

Bila dah kutip, aku basuh dan letakkan ke dalam penapis untuk di toskan. Yop ambillah pisau dan potong ikut agak-agak saiz sesuai untuk makan. Pucuk paku sedap dimasak gulai lemak campur ikan bilis dan belimbing buluh yang ada banyak di pokok depan rumah.

Bila dah siap masak dihidangkanlah di dapur dan kami makan sekeluarga. Tak ingatlah masa tu adik-adik Yop sapa yang ada.

Bila time nak makan sayur pucuk paku tadi....

"Macam mana kamu potong ni Ta'a. Melekat kat tekak pucuk paku kamu ni..." jerit mak.

Memang betul. Tekak aku pun pun tak lalu nak telan pucuk paku tu. Batangnya yang liat susah nak hadam bila dikunyah dan tersekat-sekat di tekak bila nak telan.

Tahu kenapa jadi begitu?

"Lain kali kalau nak potong pucuk paku guna jari patahkan dia. Bila sampai tahap tak boleh patahkan dengan jari tu maknanya itu bahagian yang liat. tak boleh makan dah." terang mak.

Eloklah... Aku tadi potong guna pisau. Konon nak cepat siap. Manalah boleh beza bahagian yang rapuh dengan yang liat!

Ahad, 14 Julai 2013

Pucuk Ubi Kayu


Napi

Dalam banyak-banyak kelahiran adik-adik Yop; yang paling Yop ingat ialah Napi. Ada 2 peristiwa yang masih terpateri kuat di fikiran Yop. Satunya agak lucu tapi yang satu lagi agak memedihkan jika dikenang kembali.

Biar Yop imbas peristiwa yang lucu. Yang memedihkan jiwa raga tu... nantilah Yop timbang-timbang. Kalau sesuai Yop tulislah kisah tu nanti. Kalau sebaliknya biarlah ianya bekubur bersama hayat Yop.

Mak melahirkan Napi di Hospital Ipoh (bukan Hospital Tuanku Bainun tapi hospital lama). Tinggallah Yop menjaga adik-adik. Bila selesai urus adik Yop akan pergi tengok mak di hospital.

Satu hari tu, selepas Yop dah memasak untuk tengahari dan bagi makan adik-adik ( masa itu adik-adik Yop ialah Kedek, Matun, Niza dan Duyah ), Yop bekalkan sikit nasi dan sayur untuk dihantar kepada mak di hospital. Yop tak ingat apa-apa pun dan tak perasan apa-apa pun tentang sayur yang Yop masak itu. Yang Yop tahu, Yop dah masak dan perlu bagi mak yang masa tu dah bersalinkan Napi. Yop ingat ok la tu!

Mana tau, rupa-rupanya di satu hari; selepas mak dah keluar dari hospital dan berada di rumah di ziarahi oleh jiran; Yop terdengar mak bercerita pada mereka;

"Kamu tahu si Ta'a (gelaran Yop masa kecil) tu... di hanto nya aku gulai pucuk ubi masa aku di hospital. Mana aku boleh makan. Pucuk ubi tu angin..."

Ha.. ha.. ha... Mana le Yop tahu ada sayur yang boleh makan dan tak boleh makan sebab angin. Yop pun bila dah kahwin ni aje tahu pasal angin dalam badan ni.

Ini satu pengajaran yang cukup berguna buat Yop selepas itu. Bukan semua sayur itu baik untuk semua orang.