Setiap kali ada majlis kenduri kahwin, abah selalu diminta bernyanyi. Abah membalut mikrofon dengan sapu tangan. Abah memakai cermin mata hitam. Dan abah akan menyanyikan lagu 'SRI MERSING". Akhirnya, abah masyhor dengan gelaran 'Am Sri Mersing'.

Ahad, 19 September 2010

Terkenang Masa Dulu

Yop ada dapat beberapa gambo yang diemel oleh kawan Yop. Gambo objek lama yang pernah Yop guna masa Yop kecik-kecik dulu. Sayu pulak hati Yop bila menatap gambo-gambo tu. Rasanya, kome juga tentu ada guna atau pakai dulu.


duit $10. hu..dulu duit ni tinggi nilainya. boleh beli macam-macam..


kasut BATA ni kalau ada murid yang pakai dulu kira anak orang kaya la...


kasut ni selalunya masa tu murid cina suka pakai sebab deme suka main bola keranjang.

majallah ni Yop pun tak perasan pernah baca ke...


kalau balik kampung Slim, kondaktor bagi tiket bas bentuk macam ni le. kertas jenis lembik.


ni pun Yop tak perasan le...


buku ni pun sama, Yop tak ingat!


ha.. ha.. yang ni tak boleh lupa. air botol Lamonate.


susu KLIM ni le makanan Yop masa kecik, rasanya le!


bedak ni Yop pernah tengok tapi tak merasa nak guna le.


ni rasanya ada guna. elok untuk gatal-gatal badan.


he.. he.. ni teman baik Yop setiap bulan. Tak pernah mis, mesti beli. Dari sini le Yop mengasah bakat menulis...


Yo rasa, kome pun mesti rasa syahdu bila tatap gambo-gambo di atas tu ye! Terasa cepat benar masa berlalu. Kalau boleh, teringin kembali menikmati zaman masa kecik dulu walaupun ianya zaman susah...

Jumaat, 17 September 2010

Bila Abah Marah

Bila Yop terpandang anak bongsu Yop bercakap dengan Yop di dapur sambil mengelap mulutnya dengan langsir pintu bilik, Yop segera teringatkan abah.

Mak selalu bising pada abah kerana sikap seperti itu. Abah seperti selalu..heh..heh..heh... ketawa selamba.

Abah memang seorang yang tidak pandai menunjukkan rasa marah.

Tapi kalau abah dah mula pot... pet... pot... pet sambil jalan mundar mandir, maka eloklah ikut saja cakap abah.

Teguran abah bukan selalu betul tapi kalau sesekali betul, menangis dengan airmata darah pun tak akan berguna lagi...