Setiap kali ada majlis kenduri kahwin, abah selalu diminta bernyanyi. Abah membalut mikrofon dengan sapu tangan. Abah memakai cermin mata hitam. Dan abah akan menyanyikan lagu 'SRI MERSING". Akhirnya, abah masyhor dengan gelaran 'Am Sri Mersing'.

Ahad, 18 Disember 2011

Cik Mah


Namanya yang sebenar Yop dah lupa. Memang akhir-akhir ini banyak nama-nama saudara atau orang-orang kampung Yop dah tak ingat.

Yang Yop selalu panggil ialah Cik Mah. Dia adalah saudara belah mak. Anak kepada Opah Balun. Dia ada seorang kakak dan seorang adik. Cik Mah adalah kerani pejabat sekolah. Sekolah Rendah Kebangsaan Kg Balunlah, agaknya!

Satu perkara yang masih Yop dapat ingat ialah bila satu hari dia tanya Yop. Masa tu Yop sekolah rendah atau menengah. Manalah Yop reti pasal ni.

"Kamu tau tak kalau orang lelaki bagi sapu tangan pada perempuan apa maknanya?"

Apa jawapan Yop, juga Yop tak ingat lagi. Yang Yop baru tau sekarang ini itulah maknanya lelaki itu ada hati pada dia. Ini stail memikat zaman 60an atau awal 70an. Agak-agaknyalah, lelaki itulah suaminya sekarang.

Satu lagi Yop masih ingat, Cik Mah pernah bawa Yop tengok cerita Kati Patang di panggung wayang Slim River. Hero filem tu kalau tak silap Rajesh Kapoor.

Sekarang ini dia masih tinggal di Balun. Dan masih manis senyumnya bila berjumpa dengan Yop!

sila off butang main lagu jika mahu tonotn klip video ini
sedutan salah satu lagu dari filem Kati Patang - sekadar untuk imbas kenangan silam.

Sabtu, 3 Disember 2011

Cik Lan

Gambar: Kanan - Mamat, Napi, Nuar (anak Yong Fuzi) baju putih, Cik Lan dengan Syuhada (agaknya). Yang lain-lain Yop tak ingat siapa mereka.

Yop tak tahu bila masa gambar ini diambil. Kalau tengok dari umur Mamat agaknya sekitar umur 3-4 tahun.

Tergerak nak papar gambar ini kerana teringat Cik Lan yang pergi menemui Ilahi beberapa bulan lalu. Al Fatihah buat Cik Lan. Cik Lan adalah antara bapa saudara Yop yang tak banyak cakap tapi ringan tulang. Setiap kenduri di rumah Yop, mereka akan berkampung anak beranak beberapa hari kerana menolong kerja-kerja dapur.

Isnin, 28 November 2011

Ikan Fatimah

Bila dengar banjir melanda Pantai Timur ni Yop teringat masa tahun 60an. Rumah Yop memang selalu kena banjir atau bah sebab tanah rendah. Bila laman dah bah tak dapat le nak main-main dengan kawan-kawan.

Rumah Yop dengan rumah Alin (anak sulong Wan Biah) tak jauh sangat. Masa tu rumah deme menghala ke kebun Cina Uban.

Kadang Yop dengan Alin lawan bernyanyi. Dan lagu yang sempat Yop ingat ialah lagu Oh Fatimah. Punya le minat lagu tu sampai ikan guppy yang Yop bela pun Yop panggil ikan Fatimah.

Sabtu, 5 November 2011

Andak

Foto 1980 - abah memang pandai posing bila mengadap kamera.
tertera tulisan S.A Amri - agaknya nama glamour abah le tu!

Kebanyakan saudara-mara memanggil abah dengan nama 'Am". Tapi lain pula dengan mak yang selalu memanggil abah dengan panggilan 'Andak'. Ntah dari mana panggilan ni timbul, Yop pun tak tahu.

Yop masih ingat; Jama ( sepupu Yop, anak Ayah Co) selalu perli Yop masa kami bermain-main bersama di waktu kecil dulu.

"Oh Andak!" sambil mengikut aksi cerita-cerita bangsawan dulu.

Teringat nak tanya mak bila balik kampung tapi bila dah duduk depan mak, lupa pulak semuanya tu.

Apapun, abah Yop adalah Abah yang terbaik di dunia ini. Tak banyak ragam dan tak banyak bising. Pada Abah, kalau duit tinggal RM100 dalam poket, dia akan hempas pulas mencari tambahan. Tak macam Yop, poket dah kosong pun masih rileks jer...

Ahad, 30 Oktober 2011

Ayah Co Ubat Orang Sakit Gigi

Ayah Co ( duduk )

Samada betul Ayah Co pandai mengubat orang sakit atau tidak, Yop tak tahu. Tapi selalunya kalau ada budak-budak yang demam atau menangis malam, ayah Co adalah orang yang mak selalu cadangkan untuk berubat. Kalau istilah dulu di panggil - tetemas.

Yop masih ingat satu ketika Ayah Co mengubat orang sakit gigi. Ayah Co ambil limau nipis dan telor lipas. Ayah Co potong limau nipis dan tenyeh ke bahagian pipi yang ada sakit gigi bersama dengan telor lipas. Yop fikir, mungkin telor lipas itu adalah sebagai ramuan perubatan.

"Tengok, ulat gigi kamu dah keluar. Banyaknya ulat dalam gigi kamu." ujar Ayah Co.

Memang banyak ulat melingkar tangkas atas pipi orang tu. Geli pula rasa Yop.

"Macam mana, ada koghang rasa sakit gigi kamu?" tanya Ayah Co.

"Haahh.. Koghang sikit ghasenya sakit gigi aku ni."

Tapi bila Yop dah sekolah menengah; dah selalu buat ekspeimen di makmal sains sekolah; Yop terfikir nak tengok apa ada telor lipas. Bila Yop pecahkan telor lipas yang masih baru, keluarlah ulat-ulat yang begitu banyak melingkar macam yang pernah Yop tengok masa Ayah Co mengubat orang sakit gigi dulu.

Ketawa Yop sendirian...

Rabu, 26 Oktober 2011

Abah Suka Teh + Roti Canai

Perangai abah sejak dari dulu ialah suka minum teh dengan roti canai.

Kalau abah datang ke rumah Yop; pepagi lagi abah akan bangun. Mandi dan berpakaian. Abah akan mundar mandir di luar sambil hisap rokok. Yop tahu sangat; itu maknanya Abah tengah ushar kedai makan.

Abah tak cakap banyak. Tak lansung meminta Yop untuk hantarnya ke kedai. Abah akan berjalan kaki sendiri mencari kedai makan.

Cumanya, Yop sebagai anak tentulah kena faham akan perangai abah tu. Dan Yop pun sepatutnya bersiap-siap untuk bawa abah pergi minum-minum sambil berbual-bual. Selalunya Yop bawa Abah makan di kedai tepi Masjid Kubang Semang.

Masa inilah abah akan bercerita tentang dirinya. Dan masa inilah yang terbaik untuk korek isihatinya.

Abah seorang yang tak banyak ragam. Justeru itu, senang nak jaga Abah. Bukan Yop sorang je yang perasan begitu. Adik-adik Yop yang lain juga

Selasa, 6 September 2011

Kenduri Kahwin Di Kg Kepayang

Yop paparkan tulisan dari blog kawan baik Yop - Jendela Hati tentang kehadiran mereka di kenduri kahwin Mamat tahun 2008.

....................................................................................................................


"Kemeh juge Kampung Kepayang dema nie Yop weh siap dengan pintu gerbangnye. Tentu mike-mike di sini terasa bangge. Biar pape asalkan bergaye tu Yop. Iyoolah"

Aku bergegas dari Tapah menuju ke Ipoh pagi tadi kerana telah berjanji dengan sahabatku Ahmad Baharudin atau lebih dikenali dengan Mat Bihun Sup untuk bersama ke kenduri perkahwinan adik sahabat kami ‘hafinah’. Kami bercadang bertemu di JUSCO berhadapan dengan JPJ Ipoh. Walaupun aku telah beberapa kali ke Kampong Kepayang ini namun masih meraba-raba apabila tiba di Ipoh ini. Ini memang kelemahan aku selalunya tidak dapat mengingat baik jalan atau tempat yang pernah aku lalui. Aku pernah belajar di Politeknik Ungku Omar Ipoh ini pada tahun 1979 hingga 1981, tetapi itu dahulu sekarang jalan-jalannya telah banyak sekali berubah.

Ramai juga tetamu yang datang, nyaris-nyaris tidak makan berdiri. Hidangan memang 'best' perut pun 'lapoor'. Teman lantak betul-betul.

Sampai ke rumah kenduri, hafinah tiada kerana mengambil Ibu_Suri. Aku berbual-bual dengan Along (Ahmad Azhar) dan Angah (Ahmad Firdaus) anak-anak hafinah. Majlisnya meriah ramai jemputan hadir. Tirai-tirai di khemah tetamu berwarna kuning, hafinah ini ada keturunan diraja ke ? Tetapi kedua-dua mempelai belum tiba dari rumah pengantin perempuan di Pulau Pinang.

Dari kiri; Angah, Along, Saiful, Ida dan Syuhadah di Kampong Kepayang, Ipoh. Gendang gendut tali kecapi kenyang perut tak boleh balik lagi.

Aku berharap kehadiranku ini bersama Ida, Syuhadah dan Saiful dapat memberi gambaran bahawa bertapa kami sekeluarga merasa besar hati dengan jemputan ini. Mudah-mudahan ianya menjadi satu petanda yang hubungan kami dengan keluarga hafinah tetap erat. Mudah-mudah Allah SWT memberkati hubungan ini dan semoga keluarga hafinah dikurniakan sebaik-baik kesejahteraan.

2 November 2008, Rusli Hashim.

Ahad, 4 September 2011

Scott's Emulsion

Yop masih ingat. Ada satu masa ketika kami masih kecil dulu boleh dikatakan sekeluarga kami mengalami masalah kekurangan zat makanan. Antara yang ketara ialah Darul. Muka dan kulitnya kelihatan pucat lesi. Napi pula buncit perutnya.

Mak selalu bagi kami makan kerang. Kononnya kerang boleh memmperbaiki kualiti darah di dalam badan. Disamping itu mak selalu bagi kami makan minyak ikan Scott's Emulsion. Rasanya taklah sedap sangat tetapi tak juga tak sedap.

Sesekali bila ada iklan Scott's Emulsion ini di tv, fikiran Yop akan menerawang ke saat-saat keluarga Yop yang di dalam kehidupan yang susah. Abah masa itu masih 'sakit'. Maklah yang menjadi ketua keluarga. Mencari duit dengan menoreh getah di kebun Wan Jaba dan mendulang bijih timah di Sungai Kak Sitah.

Jumaat, 2 September 2011

Macam-Macam

Foto-foto ini Yop salin dari laman Facebook mereka. Sekadar merenung hakikat cara hidup 2 fasa usia yang berbeza.


Anak Teruna
Foto dari sini


Anak Gadis
Foto dari sini


Mak
Foto dari sini

Beraya di kampung memang meriah. Lebih meriah dari beraya di kota. Yop sempat beRaya di rumah Wan Biah dengan Kedek. Seperti biasa, Wan Biah lebih suka selitkan falsafah hidup ala Tasauf dalam perbualannya.

Sabtu, 27 Ogos 2011

Kenangan Abah


Gambar Abah semasa datang ke rumah mertua Yop di Penang. Lokasinya di tengah jalan utama depan RECSAM. Masa tu taklah sibuk sangat. Jambatan Pulau Pinang pun rasanya baru nak siap.

Gambar ini Yop salin dari dari salah satu cucunya melalui Facebook keluargaopah.


Sabtu, 20 Ogos 2011

Pak Ude

Yop tiba-tiba teringat. Kedek ada emel klip video lagu ni. Seronok mendengarnya. Teringat kedamaian semasa masih kecil di kampung. Kedamaian itu susah nak dicari kini.

Bota, Lambor adalah tempat yang selalu Yop pergi semasa menjalani latihan dalam loji Institut Kemahiran MARA, Kuala Lumpur sekitar 1982.


sila off butang MAIN pada kotak lagu di sidebar blog jika nak lihat video ini.

Rabu, 17 Ogos 2011

Gambar Bersejarah Masjid Kepayang

Semasa melayari blog Masjid Al Khairiah, kampung Yop, terjumpa gambar-gambar lama semasa Perasmian Masjid Al Khairiah di sekitar 1968. Hah, masa tu Yop berumur 8 tahun. Hu... Yop tak ingat la peristiwa tu. Foto-foto itu adalah sumbangan memori dari En Tajul Azwa.




Foto Ihsan dari SINI

Khabarnya, Masjid yang ada sekarang ini akan digantikan dengan masjid yang baru. Muga dengan adanya masjid baru ini, generasi baru akan memanafaatkannya sebaik mungkin.

Isnin, 15 Ogos 2011

Kanji Masjid Kepayang

Yop masih ingat bebeno lagi. Bila bulan puasa gini, lepas aje jamaah di masjid sembahyang Asar, beraturlah budak-budak di tepi kawah bawah pondok. Masing-masing bawa bekas untuk mengambil kanji. Kanji masjid Kepayang ni specialnya sebab ada bubuh kacang tanah, kentang dan udang.

Ada yang bawa siya ( mangkuk tingkat ), tin susu, tupperware, besen dan tak ketinggalan yang bawa cerek.

Untuk memasukkan kanji ke dalam cerek agak sukar bagi si tukang ceduk. Maka bertempeklah si tukang cedok hendaknya kalau giliran Tan Bapak Ayam;

"Hi.. kome ni. Ngape tak bawak botol ajer.. Puas hati...!"













kredit buat: Seri Kepayang

Ahad, 14 Ogos 2011

Kampung Kepayangku

Semasa melayari YOUTUBE, terjumpa klip video ini. Dimuatnaik ke sini untuk tatapan, imbau kenangan dan arkib.

Mungkin sebahagian dari pemandangan yang ditunjuk di sini sudah tiada lagi di Kampung Kepayang sekarang lewat ditelan urbanisasi.


kredit buat: zabidi59

Isnin, 27 Jun 2011

Tuhan Itu Di Atas Langit Ke, Opah?

Balik kampung, ziarah Mak semalam. Acu yang berumur 4 tahun meragam. Agaknya sebab tak dapat ikut Duyah bersama Niza, Matun dan Kedek pergi KL tengok Kida.

Mak tegas suruh Acu balik dan tukar baju. Pakai baju tebal-tebal pasal apa, leter Mak. Acu pun balik dan kembali dengan memakai baju lain. Kemudian Mak suruh Acu makan roti canai bersama kami. Hari yang tadinya asyik berangin dan gelap mulai kilat dan guruh.

Sambil makan Acu bertanya satu soalan. Soalan yang kalau ditanya pada Yop, Yop pun tak tahu nak jawap macam mana.

"Opah, Tuhan tu duduk di atas langit, kan. Tuhan tu tak kena kilat ke, Opah?"

"Tuhan tu ada dekat dengan kita. Dekat Acu duduk ni pun ada Tuhan. Cuma kita aje yang tak nampak dia. Sebab itu kamu kena makan sebab Tuhan nampak kamu. Tuhan tahu kamu tu lapo. Haaa.... makan kenyang-kenyang, ya.."

Soalan macam ni memang popular. Masa Yop kecik-kecik dulu pun biasa kawan-kawan Yop bertanya dengan soalan yang lebih kurang macam ni.

"Deme tu bebudak. Jadi kita kena pandai menjawapnya cara bebudak" ujar Mak bila aku ketawa mendengar jawapan killer mak. Acu diam sambil memakan roti canai yang dibeli oleh adik pagi tadi.

Ahad, 29 Mei 2011

Atan Dengan Kambing

Semasa melayari YOUTUBE tadi, Yop terjumpa klip video ini. Aduh... teringat sungguh zaman masa Yop kecil dulu. Zaman rumah Yop selalu banjir bila bulan 12. Main rakit dan tangkap ikan fatimah.

Sabtu, 28 Mei 2011

Rindu Abah!

coretan: @dik

Abah…. Saya sangat rindu pada abah… Muga Abah tergolong dikalangan mereka yg mendapat keampunan, Rahmat, Rahim dan kurnia nikmat syurga Firdaus.

Seorang ayah yang sangat baik, seorang anak yang berbakti, seorang menantu mithali, seorang pekerja yang amanah dan dedikasi, seorang kawan yang tulus hati, seorang atuk yang menyayangi cucu-cucu nya, yang bebangga dengan pencapaian anak-anaknya walaupun tidak setinggi mana, yang pasrah dengan kegagalan anak anak, yang tidak suka bertangguh dalam setiap kerja, yang tidak kenal erti penat, yang tidak pernah kenal malu untuk mencari rezeki asalkan halal, yang mencintai Rasullulah S.A.W ( Maulidur Rasul , Berzanji ) dan banyak lagi.

Disamping – seorang isteri yang setia dan tahan..

Ahad, 30 Januari 2011

Gotong Royong Demi Mak Su

Dari diskusi di lama sosial Facebook KeluargaOpah, Yop dapat tahu gotong royong akan di adakan di kampung sempena menyambut adik ipar baru. Yop tak lepas peluang ini untuk bersama adik-adik dan anak buah untuk sama-sama menyinsing lengan.

Yop dilantik sebagai mandor sesuai dengan umur Yop yang dah petang ni. Adik dan anak buah jadi pekerja.

Panik juga bila sampah yang dibakar menyambar pokok pisang berhampiran. Rupanya, bahan sisa Thermo Plastic itu mudah bakar dan besar apinya. Nasib baik 'para bomba' tak bertauliah cekap memadam kebakaran. Yop suspen juga sebab kenangan lama masih memfobia fikiran Yop.











Gotong royong sesi ke akan di adakan pada Jumaat 4 hb. Ini semua demi Mak Su Kida.

Sabtu, 1 Januari 2011

Hari Merisik Kida

Hari Khamis 29 Januari lepas, ada rombongan datang merisik adik Yop yang bongsu ni. Yop sms kat Adik di Shah alam dan Darul di Kulim kata Yop akan balik dan perlu balik. Itu kempen saikologi namanya. Dengan harapan mereka juga balik.

Yop tahu mak tentu rasa berbesarhati jika ramai anak-anaknya dapat balik ke majlis ini walaupun mak tak cakap terang-terangan. Dan alhamdulillah, hari itu riuh rendahlah rumah lama kami itu dengan suara anak cucu mak.

Ada beberapa keping gambar Yop dapat dari facebook dari adik bongsu Yop, Syukrida ini. Tapi foto dia tak da la pulak. Foto anak saudara je yang banyak.

Dan pastinya buat ini, anak saudara paling bongsulah yang menjadi sebutan..

Darul Azhar

Aqeef

Adik

Imran dan...(lupa namanya)

Aqeef dengan Mami ( he..he..he..)

Aqeef dengan Ayah Cik

Aqeef dengan Mak Long