Setiap kali ada majlis kenduri kahwin, abah selalu diminta bernyanyi. Abah membalut mikrofon dengan sapu tangan. Abah memakai cermin mata hitam. Dan abah akan menyanyikan lagu 'SRI MERSING". Akhirnya, abah masyhor dengan gelaran 'Am Sri Mersing'.

Sabtu, 5 November 2011

Andak

Foto 1980 - abah memang pandai posing bila mengadap kamera.
tertera tulisan S.A Amri - agaknya nama glamour abah le tu!

Kebanyakan saudara-mara memanggil abah dengan nama 'Am". Tapi lain pula dengan mak yang selalu memanggil abah dengan panggilan 'Andak'. Ntah dari mana panggilan ni timbul, Yop pun tak tahu.

Yop masih ingat; Jama ( sepupu Yop, anak Ayah Co) selalu perli Yop masa kami bermain-main bersama di waktu kecil dulu.

"Oh Andak!" sambil mengikut aksi cerita-cerita bangsawan dulu.

Teringat nak tanya mak bila balik kampung tapi bila dah duduk depan mak, lupa pulak semuanya tu.

Apapun, abah Yop adalah Abah yang terbaik di dunia ini. Tak banyak ragam dan tak banyak bising. Pada Abah, kalau duit tinggal RM100 dalam poket, dia akan hempas pulas mencari tambahan. Tak macam Yop, poket dah kosong pun masih rileks jer...

Tiada ulasan: