Setiap kali ada majlis kenduri kahwin, abah selalu diminta bernyanyi. Abah membalut mikrofon dengan sapu tangan. Abah memakai cermin mata hitam. Dan abah akan menyanyikan lagu 'SRI MERSING". Akhirnya, abah masyhor dengan gelaran 'Am Sri Mersing'.

Rabu, 17 Mac 2010

Cucur Kodok

Maaf sebab lama sungguh yop tidak kemaskini blog kesayangan yop ini. Tapi bila baru-baru ini yop balik kampung dan adik-adik yop masakkan cucur kodok untuk yop, tiba-tiba kerinduan untuk menulis dalam blog ini menerjah benak yop.


Sedapnya cucur kodok yang adik yop masak ini sama dengan cucur kodok dari air tangan mak. Walaupun mak tidak ada di rumah kerana pergi ke rumah Kedek di Shah Alam, yop rasa puas sebab dapat berbual mesra dengan adik-adik yop - Napi, Ina, Niza dan Duyah juga melihatkan anak-anak saudara yop yang kini semakin dewasa.

Semasa kami masih kecil sekitar tahun 60an dulu, cucur kodok inilah makanan kami saban pagi. Yop akan memasaknya untuk dimakan bersama adik-adik sementara mak pergi memotong getah di kebun Wan Jaba. Colek dengan sambal tumis uuuuuuhhhh.... sedap bebeno.

Sampai sekarang yop gemar makan cucur. Cuma di Pulau Pinang ini, tidak dapat carilah cucur kodok sama macam yang mak masak. Cucur udang yang ada dijual di pasar malam sahajalah pelepas ketagihan ini.

1 ulasan:

maiyah berkata...

salam.. lama tul hilang
cokodok cecah sambal pergh sodap tu