Jumaat, 16 Oktober 2015

Pirate Coffee Yang Osem


Isnin lepas, Yop balik ziarah mak. Macam selalu, mak secara luarannya sihat sahaja. Cuma tampak lebih uzur dari sebelumnya. Cakapnya banyak yang berulang-ulang.

Sebelum balik, Yop ada diberitahu oleh Indrasuraya Buman tentang keenakan Pirate Coffee yang boleh dikatakan agak baru kewujudan di jalan masuk ke Kampung Kepayang. Ianya diusahakan oleh anak watan kampung.

Jadi, Yop pun kepingin mencuba. Harganya boleh tahan juga - RM4 segelas besar. Yop pilih White Coffee. Kemudian baru Yop perasan adanya Vanilla. Tak ngapalah. Ada rezeki, lain kali boleh cuba yang itu pula. 

Yop lihat cara cara resipi mereka. Bancuh dulu kopi. Kemudian bancuh pula susu di bekas yang lain. Campur sikit itu dan ini. Kemudian masukkan air batu yang diracik sederhana kasar ke dalam gelas besar. Tuang kopi tadi. Tutup. Kemudian masukkan susu melalui lubang di atas penutup gelas. Cermat kerjabuat mereka.

Baru Yop ingat, yang sebenarnya Yop pernah lihat dan minum yang sama di Seberang Jaya semasa belikan roti John untuk anak Yop sebelum ini. Arghh... Produk yang sama rupanya. Cuma rasanya mungkin berbeza, mungkin.

Yop cuba peratikan mereka yang berada di keliling gerai itu termasuk si pembancuh kopi. Lansung tak kenal siapa atau anak siapa. Terasa janggal dan terasing. Justeru itu, Yop diam sahaja. Tak mahu tanya atau banyak berbual.

Bila dah siap, Yop bawa kepada Yong untuk minum bersama. Wow... memang osem. Memang sedap. Yong pun mengakui dan angkat ibu jari.

Tapi tak boleh minum selalu, kata Yop.

Kenapa?

Kita ni dah tua. Manis meletin macam ni boleh buat kita masuk wad cepat!

Tiada ulasan: