Setiap kali ada majlis kenduri kahwin, abah selalu diminta bernyanyi. Abah membalut mikrofon dengan sapu tangan. Abah memakai cermin mata hitam. Dan abah akan menyanyikan lagu 'SRI MERSING". Akhirnya, abah masyhor dengan gelaran 'Am Sri Mersing'.

Ahad, 19 April 2009

Nur Syukrida Murnira


Dia di sebelah kiri adalah adik bongsuku. Manis kan? Lebih manis kalau senyum kerana terhias lesung pipit di kiri kanan.

Entah bila masa emak melahirkan dia aku pun tak tahu. Masa itu aku belajar di KL. Tau-tau saja dia dah pun menjadi ahli keluargaku. Kejarangan aku balik ke kampung lantaran studi menyebabkan aku kurang rapat sangat dengan adikku ini yang lebih mesra dipanggil Kida. Cuma bila dia dewasa begini baru aku dapat rasakan kemesraan itu. Dia lebih rapat dengan adikku Mamat. Maklumlah, mereka lahir di zaman yang sama, 80an. 20 tahun berbeza dari zaman aku.

Kini Kida berada di bulan-bulan terakhir UIA, Gombak. Dia mengambil sarjana Komunikasi. Yang bestnya Kida ini bila dia bercakap. Ia mengingatkan aku terhadap perkara yang sama semasa aku sedang belajar di KL dulu.

Bila bersama kawan-kawan yang dari pelbagai negeri di dalam kelas, aku cuba mengelak dari bercakap menggunakan dailek negeri Perak. Jadinya aku akan bercakap menggunakan bahasa standard;

kume jadi saya
kome kamu
deme jadi dia orang

Aku pun tak perasaan perubahan ini. Sehinggalah aku balik ke kampung, aku terdengar adik-adik aku berkata sesama mereka;

" Kenapa yop tu cakap pelatnya lain macam jer? "

Nah, hari ini aku pula bersoalan yang sama bila mendengar Kida bercakap;

kita orang
dia orang

Stail remaja KL bercakap. Maklumlah, KL itu terhimpunnya pelbagai orang dari pelbagai negeri yang berdailek berbeza terpaksa mencari satu dailek pertuturan yang tersendiri dan akhirnya begitulah bunyi patah perkataan yang diucapkan. Ada pengaruh BAKU. Dan kekadang aku terasa seperti mengada-ngada. Tapi itulah hakikatnya yang harus kita terima.

Tukar dailek tak mengapa. Jangan tukar budi bahasa dan peragaan macam sesetengah anak muda KL yang pernah aku jumpa.

Tiada ulasan: