Setiap kali ada majlis kenduri kahwin, abah selalu diminta bernyanyi. Abah membalut mikrofon dengan sapu tangan. Abah memakai cermin mata hitam. Dan abah akan menyanyikan lagu 'SRI MERSING". Akhirnya, abah masyhor dengan gelaran 'Am Sri Mersing'.

Ahad, 5 April 2009

Fuziyatun Adawiah

Aku ada 8 adik dan ini adalah yang ke5. Seorang yang pendiam dan adik yang paling cun semasa kami masih remaja dulu. Kini dia telahpun bersuami bernama Zamri dan mempunyai 3 anak lelaki dan 2 anak perempuan. Aku memanggilnya dengan nama Duyah.

Dialah yang menjaga mak yang separa lumpuh sekarang ( disamping pengorbanan adik-adik lain ). Dialah yang memandikan mak, menjaga makan minum dan tidur mak. Dia sanggup berhenti kerja semata-mata hendak menjaga mak walaupun sebenarnya telah ada orang lain yang sanggup menjaga. Begitu besar pengorbanannya. Dia sanggup menelangkup sebahagian dari punca rezeki keluarganya semata-mata untuk merebut keredhaan Allah.

Aku pernah berkata padanya;

" Jika kamu taat pada Allah dan pada suamimu, senang-senang kamu akan masuk syurga kerana hari ini kamu telah berkorban menjaga mak! "

1 ulasan:

Lina berkata...

mulia sungguh hati kak uyah
smoga allah merahmati kak uyah & keluarga insyallah..Lina Lara