Ahad, 7 September 2014

Si Bolen

Geghotak lama. Mungkin di hujung gehotak inilah adanya
pokok besar itu!

Bila bercerita tentang kisah Pak Jemut, tak lengkap rasanya kalau tak sentuh kisah dia dengan si Bolen. Kenapa digelar Bolen mungkin sebab Cina yang kudung kaki sebelah kirinya ini tak pernah Yop lihat memakai baju. Asyik berseluar pendek gelebeh ala-ala polis zaman British dulu. Tali pinggang pulak guna tali.

Mereka berdua ini ibarat pasangan lagenda Kampung Kepayang. Sesiapa yang seusia Yop pasti tidak akan asing lagi dengan keletah mereka.

Tak ingat sangat samada pagi atau tengahari, pasti akan dapat tengok mereka berdua memotong kayu di hujung geghotak. Kat situ ada satu pokok besar yang banirnya juga besar. Di celah-celah banir itulah Pak Jemut dan Bolen mengapak dan kemudiannya mengikat kayu... seberkas demi seberkas.

Riuh mulut si Bolen mengarah Pak Jemut meletakkan kayu. Maklumlah, Pak Jemut tiada penglihatan... jadi kerjabuatnya terbatas. namun sikap Pak jemut yang 'mungkin' tak ambil hati sangat dengan marah-marah si Bolen; dan si Bolen pula masih tetap setia bekerja dengan Pak Jemut walaupun kurang efisyen membuatkan nama mereka berdua ini persis lagenda dan tercatat dalam lembaran sejarah Kampung Kepayang. Tak lengkap rasanya kenangan ini kalau tidak bercerita tentang mereka berdua.

Malah, kalau sekarang kita bercakap tentang 1 Malaysia, sebenarnya dulu lagi semangat itu dah ada di kampung Kepayang. Di ujung geghotak... di bawoh pokok beso tu ler...!

Tiada ulasan: