Rabu, 3 September 2014

Imam Zohor


Masa itu aku masih belajar di menengah rendah, Sekolah Anderson. Bila rajin, kekadang aku bersembahyang di masjid.

Masa tu sembahyang Zohor. Biasalah.. kampung. Sembahyang waktu siang tak berapa ada orang sebab kerja. Kekadang azan pun tak kedengaran. Kalau hanya aku yang ada, akulah yang azan. Suara tak sedap pun, janji tak silap, kira oklah...

Selain aku, yang ada cuma Pak Jemut. Selesai saja azan, aku pun iqamah. Soalnya sekarang, sapa nak jadi imam? Dalam fikiran aku yang cetek agama ni tapi mahu menghormati orang tua seperti Pak Jemut yang juga kawan abah, biarlah Pak Jemut jadi imam. Tapi persoalannya, boleh ke orang buta jadi imam?

"Kamu aje lah yang jadi imam, Ta'a..," terdengar suara perempuan dari belakang tirai.

Huu... rasanya, walaupun terasa segan, akulah yang mengimamkan sembahyang Zohor hari itu! 

Tiada ulasan: