Setiap kali ada majlis kenduri kahwin, abah selalu diminta bernyanyi. Abah membalut mikrofon dengan sapu tangan. Abah memakai cermin mata hitam. Dan abah akan menyanyikan lagu 'SRI MERSING". Akhirnya, abah masyhor dengan gelaran 'Am Sri Mersing'.

Rabu, 17 September 2014

Buluh Dan Sungai


Dulu, kat belakang rumah Yop ada banyak pokok buluh. Ada buluh pagar, ada buluh lemang. Tak perlu jauh-jauh dan susah-susah kalau nak cari buluh. Buluh pagar ni tebal kulitnya. Buluh lemang pulak nipis. Tapi sekarang ni disebabkan nafsu cari duit lebih besar dari menanam, buluh lemang semakin pupus. Apa yang berlaku ialah buluh pagar pun diguna untuk buat lemang.

Tapi buluh tu bukanlah tumbuh di atas tanah milik keluarga Yop. Belakang rumah tu sebenarnya masa tu kepunyaan Pak Nazir, Bapa Lemi... kalau tak salah lah. Mak Lemi Yop panggi Wan Jaba. Walaupun mulutnya beghet tapi hati baik.

Kalau nak buat meriam rasanya buluh-buluh di belakang rumah Yop tu tak bolehlah sebab ruas dan garis pusatnya kecil.

Yop masih ingat masa balik ke Kampung Slim dulu, ikut Pak Long dan keluarga berkelah di Sungai Matahari. Deme masak nasi dalam buluh. Memang sedapnya lain dari masakan guna periuk. Makan dengan ikan masin bakar.  Lepas makan, mandi sungai. Kemudian makan... mandi. Apa lagi keghoje nyer... bebudak...

Kata mak... ayo tu datang dari bukit. Ayo ni nin aje ghopenyer. Boleh minum gitu aje. Tak gaduh le sakit peghut. Sedap.

Kalau kat rumah Yop, sungai yang selalu kami pergi mandi ialah Sungai Kak Sitah. Agaknya sebab sungai tu di belakang rumah Kak Sitah. Siapa Kak Sitah tu Yop dah tak ingat. Di mana lokasi Sungai Kak Sitah tu pun Yop dah lupa. Mungkin agak-agaknya di belakang rumah Jaa. Agak-agaknyalah.

O iya.. sebut nama Jaa ni, manalah perginya dia.  Bila balik kampung, tak pernah terjembong.

Kalau zaman masak-masak dan kondang-kondi dulu - Nik, Jama, Kulop, Din Dali, Jet, Lemi, dan Meli adalah antara kawan-kawan sepermainan; Jaa pula jadi kawan baik Yop bila dah masuk peringkat sekolah menengah.

Nantilah... senang-senang dan ada idea, Yop cerita...

Takat ni dulu. Dah tengahari. Nak tengok dapur pulak. Masak apa yang patut. Pandai tu idak ler... Masak untuk adik-adik zaman kecik-kecik dulu. Mak... subuh sepi'e dah pergi nogheh pokok getah kebun Wan Jaba

Tiada ulasan: