Ahad, 16 Februari 2014

Kerantung

kredit: My Criter

Masa kecil dulu Yop memang rajin ke masjid - Masjid Al Khairiah, Kampung Kepayang. Kalau bernasib baik, bila waktu sembahyang dah masuk, Yop akan diminta untuk mengetuk kerantung. Kekadang berebut-rebut giliran dengan kawan-kawan yang lain.

Nak mengetuknya pun ada caranya. Mesti masukkan alu ke dalam lubang. Ketuk kiri dan kanan dengan cepat lebih kurang setengah minit. Kemudian ketuk bahagian luar kerantung. Mula-mula dengan tempo yang perlahan. Kemudian percepatkan sedikit. Dan kembali perlahankan rentak bila hampir ke penghujungnya. Bila sampai ke penghujung ketukan, Ketukan itu mesti dibilang mengikut rakaat sembahyang yang akan di dirikan. Kalau Zohor, kena ketuk 4 kali menandakan 4 rakaat. Kalau Subuh ketuk cuma 2 kali sahaja menandakan 2 rakaat.

Yop agak kerantung ini mestilah dibuat dari kayu yang keras. Justeru itu ianya tahan lama walau diketuk berulang kali di setiap waktu.

Tak pasti samada kerantung itu masih tergantung di kawasan kolah. Ataukah dah dibuangkan?

Apapun, kenangan ini memang indah dan sayu bila diulang kenang. Masjid dan kerantung inilah sebenarnya antara elemen pendidikan yang akhirnya membentuk Yop seorang manusia seperti hari ini. 

Tiada ulasan: