Ahad, 27 Jun 2010

Sek Ren Seri Kepayang

Baru ni Yop balik kampung. Dalam perjalanan tu ternampak kelibat sekolah Yop dulu - Seri Kepayang. Teruja sungguh hati Yop lansung Yop singgah.

Sekolah ni banyak berjasa pada Yop sekeluarga. Boleh dikatakan kesemua adik beradik Yop malah orang kampung Yop belajar di sini. Kami berjalan kaki dari rumah. Agaknya adalah dalam 4 - 5 kilometer dari rumah Yop.

Yop bersekolah di sini dari tahun 1967 hingga 1973. Selain dari Kg Kepayang, ada juga yang datang dari Kg Manjoi, Kg Tengku Hussain, Berek Polis dan FRU Sungai Senam. Guru Besar masa tu Cikgu Embun. Guru Matematik merangkap guru disiplin pula Cikgu Marfuzah. Ingat sangat nama ni sebab dia selalu ronda kelas bawa rotan.

Selalunya semasa loceng balik dibunyikan kami kena angkat kerusi dan terbalikkan ke atas meja. Kemudian guru yang mengajar akan bagi soalan matematik dalam bentuk congak. Siapa yang dapat jawap dia akan balik dulu.

Sekolah ini memang banyak kenangan. Kawan-kawan yang masih Yop boleh ingat ialah Yusuf Itam, Yusuf Murad, Latifah, Noraini Saad, Jantan, Kamaruddin Dali, Jamaluddin Basri dan Ahmad Muzaffar.

Bangunan sekolah, kantin dan bilik air masih kekal hingga hari ini. Cuma Yop tak nampak padang sekolah.

Aku masih dan tetap akan ingat sekolah ini. Cuma sekolah ini entah ingat tidak akan Yop sebab anak murid keluarannya ramai. Mungkin sudah puluh ribu. Mungkin ratus ribu.

  • Tak sangka di sini pun dah ada Kelas Pendidikan Khas

  • zaman Yop dulu pondok ni takda
  • Ini bangunan lama. Kami selalu berbaris di depan sekolah sambil nyanyi lagu negaraku. kadang-kadang cikgu suruh murid-murid buat peresembahan.


  • Pintu pagar sekolah

3 ulasan:

NzA berkata...

kisah nostalgia tu......time yop sk sy pn belum wujud lg kt dunia nie......

ibuintan berkata...

Baru ingat, masa di maktab dulu, semester 4 pernah ROS di sekolah ni selama 2 minggu

Cik Seri Sue berkata...

yop... tahun bila yop sekolah situ? saya adalah keluaran sekolah tersebut juga.. tahun 81-86 .. :D