Setiap kali ada majlis kenduri kahwin, abah selalu diminta bernyanyi. Abah membalut mikrofon dengan sapu tangan. Abah memakai cermin mata hitam. Dan abah akan menyanyikan lagu 'SRI MERSING". Akhirnya, abah masyhor dengan gelaran 'Am Sri Mersing'.

Sabtu, 11 Jun 2016

Mimpikan Abah


3 kali Yop berjumpa abah semasa dalam tidur tadi.

Pertama, abah berjumpa Yop untuk meminjam RM9. Ada keperluan katanya. 

Hati Yop berdetik... apalah abah ni. Dengan anak sendiri pun nak kira pinjam. 

Yop bagi RM10. Abah menolak.

'Aku nak RM9 jer...'

Kali ke 2, Yop berkereta dengan abah. Sampai di satu tempat, Yop berhenti dan keluar dari kereta. Tak lama, abah pula keluar dan berdiri rapat dengan Yop. Seolah bebisik, abah sekali lagi berkata...

'Abah nak pinjam RM9.'

Yop jadi heran. Takkan abah ni nyanyuk. Terlupa yang tadi dia dah minta RM9. Namun tangan Yop bagi juga.

Kali ke 3, abah jumpa Yop lagi. Kali ini dengan wajah resah, abah minta pinjam duit dengan jumlah yang sama... RM9. Yop bagi juga tapi dengan hati penuh kehairanan. Apasal dengan abah ni?

Tiba-tiba lalu kawan sekerja Yop - Mokhtar. Entah macam mana boleh ada sama dalam mimpi Yop semasa hayat abah masih ada...

'Tengok dia tu,' sambing bibir muncung ke arah abah...

'Dah terdesak macam ni baru nak pi tolong...'

Yop pun berjalan cepat-cepat ke arah yang dimuncungkan oleh Mokhtar. 

Atas bukit, apa yang Yop nampak ialah Ayah Co dan Pak Cik Saba (abang dan adik abah). Yop melihat mereka dengan beberapa orang lain. Yop tak faham apa yang berlaku.

Kerana Yop tiba-tiba tersedar dari lena...


p/s: Yop memang susah malah mungkin tak pernah bermimpikan abah sebelum ini. Tak mahu beranggapan apa-apa melainkan ini hanya mainan tidur. Balik kampung nanti, isyaAllah, harap tak lupa nak ziarah pusara abah...

Tiada ulasan: